Timo Pähler kijkt terug op twee verloren weekends in het EK Autocross. De coureur kreeg te maken met motorproblemen en ook daarna bleven problemen de coureur parten spelen. Pas aangekomen in Litouwen werd de oplossing gevonden en werd er gered wat er te redden viel. DeCrozz.nl belde Pähler na twee drukke weekenden om terug te kijken.

“Het waren twee weekenden waarvan we balen dat het niet zo gelopen is als gehoopt”, begon Pähler die net aan de schoonmaak van de bolide wilde beginnen bij thuiskomst uit Litouwen. “In de warming up in Bauska had ik gelijk de motor stuk en die konden we wisselen, maar vanaf dat moment liep het eigenlijk helemaal niet meer door een storing. We hebben alles geprobeerd, het hele weekend hebben we de wagen niet meer aan de praat gekregen. Het was heel jammer want het was een hele andere baan dan ik me had voorgesteld, ik had daar graag volle bak willen rijden. Uit Bauska vertrokken we met nul punten. Met die motor had ik Seelow nog gereden en toen was het goed. Dat was raar.”

Daardoor moest in de week tussen Bauska en de volgende wedstrijd in Vilkyciai nog druk gewerkt worden om daar weer goed aan de start te staan. “We hadden eigenlijk een weekje vakantie in Riga gepland, maar dat werd ons dus door de neus geboord”, vervolgde hij. “Toen ben ik met mijn broertje en een monteur met een leenauto van Ervins Grencis (Super Buggy) naar Oostenrijk gereden om dat kapotte blok weer te repareren en de storing te verhelpen van de andere motor. De reparatie lukte, we dachten de storing gevonden te hebben en in Litouwen had ook het gerepareerde blok dezelfde storing. Daardoor kwamen we erachter dat het niet in het blok zat. Het moest iets van buitenaf zijn, na veel proberen en testritjes kwamen we erachter dat de injectoren dichtzaten. Dat was zuur. Je probeert alles, de motor had goede druk, het loopt gewoon en daarom denk je daar niet aan. We hebben alles vervangen en alles gecheckt en toen vonden we het eindelijk.”

Na een puntloos weekend in Bauska had Pähler daardoor toch de gelegenheid om punten te sprokkelen in Litouwen: “De heats hebben we goed gereden en hebben we ons naar voren geknokt. Ik werd derde in de semi, daar was ik heel blij mee met wat we de dag daarvoor meegemaakt hadden. We hebben de zaterdag geen langer setje tandwielen kunnen proberen en dat was wel nodig op de hele lange baan. Daardoor hadden we wel de snelheid van de toppers, maar om het verschil te maken hadden we het net niet.”

Vilkyciai niet EK-waardig

In de finale bleef een goed resultaat uit “Uiteindelijk lagen we in de finale al derde toen er een rode vlag kwam. Dat was balen. Na de herstart moest ik weer van achteren beginnen en wilde ik in de tweede bocht buitenom twee mensen inhalen. Toen wilde ik twee mensen inhalen en daar was ik iets te gretig en ging ik bijna over de kop. Toen moest ik weer van achteren beginnen en voor mij spinde die Rus. Die kon ik op het snelste punt van de baan net niet ontwijken. De schade viel door de crash wel mee maar die baan is beter geschikt voor trekkers. Het is niet een EK-waardige baan, de auto heeft veel uiterlijke schade, het is net alsof we de oorlog meegemaakt hebben. We zetten er een fris setje kappen op, maken alles weer mooi en dan gaan we wel met een goed gevoel verder. We weten gewoon dat we het kunnen.”

Volgende week staat de volgende ronde alweer op het programma, dan in het Oost-Duitse Cunewalde-Matschenberg. En daar heeft Pähler zin in. “Dat vind ik een prachtig baantje, daar heb ik m’n eerste EK-podium gehaald en verder ben ik daar al twee keer tweede geworden. Er zit een mooie jump in, het is een mooie baan met rondom vangrails en de snelheden liggen er enorm hoog. Je hebt wel respect voor die baan, maar het is altijd een mooie ervaring om daar te rijden. We maken alles weer goed klaar, er is nog niets verloren dit seizoen. Daar gaan we er weer voor. ”