De SONAK heeft vandaag de registratielijst voor het Eurol/Veka NK Autocross gepresenteerd. In totaal heeft de organisatie 258 registraties ontvangen verdeeld over de zeven klassen. In de Divisie V moeten selectiewedstrijden het startveld terugbrengen tot 45 deelnemers. Bij de sprintklasse 1600, keverklasse, toerwagenklasse is er sprake van een wachtlijst. Wij zetten de feiten op een rij.

Nadat selectiewedstrijden afgelopen seizoen niet aan de orde waren, moet er dit seizoen weer gekwalificeerd worden in de Divisie V. De wedstrijden worden afgewerkt in Keyenborg en op Gersloot waar afgelopen seizoen nog een NK verreden werd. Deze wedstrijden worden op 8 april (Keyenborg) en 22 april (Gersloot) afgewerkt.  Uit het vorige seizoen zijn acht rijders geplaatst voor dit jaar, de andere registraties zullen strijden voor de overige plekken. In totaal verschijnen er tijdens de eerste NK in Haarle 45 deelnemers aan de start in deze klasse.

Bij de juniorklasse zien we een daling in het aantal geregistreerden, 23 ten opzichte van de 30 van vorig jaar. De animo van de coureurs in de opvolger van de standaardklasse is dus gestegen (53 ten opzichte van 41 in 2017) en ook bij de sprintklasse 1600 (46 ten opzichte van 41 in 2017), hierdoor hoeven zij dus geen selectiewedstrijden te rijden. Het aantal deelnemers in de superklasse is daarentegen weer gedaald naar precies dertig, tien minder dan vorig jaar. Op voorhand werd er door sommige deelnemers gevreesd voor selectiewedstrijden in de toerwagenklasse, maar met alle nieuwe deelnemers en ook een aantal vertrekkende coureurs staan er 34 geregistreerd.

Superklasse: Hevige strijd in koningsklasse duurt voort

Johan de Jong beloofde direct na het behalen van de nationale titel afgelopen jaar komend seizoen te verdedigen. De Jong mag komend seizoen met startnummer 1 op zijn sprinter rijden. De gehele top-tien, met uitzondering van één rijder, komt dit seizoen weer aan de start in het NK. Solo wilde het afgelopen seizoen niet echt lukken met Jeremy Nap, hij gaat het komend seizoen weer samen met vader Gerrit proberen. We zien ook dat Jacob Kuil in equipe gaat rijden met oud-kevercoureur Hendrik Glas. De coureur uit Drenthe mocht afgelopen seizoen al eens proeven aan het echte werk in Kollum. Stephan van Doremalen en Sven Hesselink staan te trappelen om hun kunsten in een nieuwe Trackline te vertonen. Zij willen daarmee een gooi doen naar de top-drie. De Duitse deelnemers Marcel Bleicker en Ralf Lücke hebben hun huiswerk afgelopen winter weer gedaan en hopen kans te maken op de Nederlandse hoofdprijs. Met precies dertig deelnemers krijgen we komend seizoen weer twee goed gevulde series aan de start in plaats van de drie in 2017.

Sprintklasse 1600: Veel junioren maken de overstap naar het sprint geweld

Die ene coureur uit de top-tien van de superklasse is overgestapt naar de sprintklasse 1600: Klaas Postma. De rest van de top-tien staat in 2018 gewoon weer op de startlijst voor 2018. Daarbij moet opgemerkt worden dat Kevin Uenk aanvankelijk niet deel zou nemen dit seizoen door verplichtingen met zijn studie, nu zal hij toch aan de start staan in equipe met Bouke Imenkamp. Uenk zal niet met zijn snelle wagen uit 2017 aan de start komen, die is overgenomen door Jorrit Wagenaar die zijn debuut maakt in 2018. Michel Schoenmakers uit Baarle Nassau maakt zijn opwachting in het NK dit seizoen. De coureur heeft veel ervaring op twee wielen, maar gaat het proberen in een sprinter met een nieuw frame van F&S. Meer debutanten zijn: Victor Borgdroff, John Nouws, Marijn van Dijk en de gebroeders Martijn en Jos Constable. Ook voor de familie Van Wijlen wordt het een druk seizoen. Vader Bert en zonen Marc en Luc zullen alledrie aan de start komen in de sprintklasse 1600. De laatste maakt de overstap uit de juniorklasse. Nog een opvallende naam op de lijst is die van Peter Versluis. Hij staat in equipe ingeschreven met Marion van Aart-Uitdewilligen. Versluis zal de honneurs waarnemen als zij in het buitenland zit voor het goede doel.

Sprintklasse 2000: Terugkeer van kampioenen Heeres en Mennen

In de sprintklasse 2000 komen de hoofdrolspelers van afgelopen seizoen gewoon weer aan de start. Tweevoudig en regerend kampioen Chris Wagenaar gaat opnieuw op voor titelprolongatie terwijl Marc Jacobs, Huub Jansen en Mervin Klaassen dit jaar hun uiterste best gaan doen om dat te voorkomen. Ook een andere vertrouwde naam keert terug in de klasse: Jacob Heeres. De kampioen van 2014 en 2015 keert na een seizoen afwezigheid terug. Met Pieter Mennen staat er nog een tweevoudig kampioen aan de start, hij zal naar verluid aan de start komen met een Hayabusa aangedreven PML. Zo probeert hij met licht gewicht motorfiets over de meerdere zandbanen heen te dansen in deze zwaar bevochten sprintklasse. Benjamin Zuidam, kampioen 2016 in de juniorklasse, debuteert dit seizoen met een twee liter en doet dat samen met broer Dick Zuidam. Zoals altijd staan er ook wat nieuwe namen aan de start in de klasse. Will Jan Verhoeven is zo’n naam die in het verleden erg sterk was in het zand en nu de middelen heeft om de stap naar het NK te maken.

Keverklasse: Volle bak

Maar liefst 31 coureurs hebben zich geregistreerd voor de keverklasse in 2018. Daarmee is één coureur op de reservelijst beland: Arnold van Nuil. De gehele top-negen van afgelopen seizoen is gewoon weer van de partij. Team Hissink heeft laten weten te stoppen. Jasper Pouw en Twan Scheel vormen dit seizoen een duo in de keverklasse. Scheel is op zijn beurt ook met zijn eigen wagen ingeschreven en rijdt samen met Jeroen Molleman. Dit om aan Molleman de gelegenheid te geven om eens aan het NK circus te proeven. Reden van de equipe vorm van Pauw en Scheel is dat de NK kalender zakelijk gezien niet altijd even gunstig is om aanwezig te zijn. In de klasse zijn ook een aantal nieuwe namen. Mitch Bruns komt over van de juniorklasse, Sander de Haan gaat debuteren en dat geldt ook voor René Hoep, Ricardo Niele en Rob van den Hoek. Opvallend is dat ‘good old’ Piet van Dijk zich ingeschreven heeft voor deze klasse en dus een dubbel programma gaat rijden. Sytze Bergsma keert in 2018 terug na een aantal jaren van afwezigheid. Bergsma werd in 2013 nog zesde in het kampioenschap en gaat met het oog op zijn thuiswedstrijd in Noardburgum weer meedoen aan het NK.

Juniorklasse: Leegloop laat titelstrijd open

Slechts 23 rijders hebben zich voor 2018 ingeschreven in de juniorklasse, de klasse waar het in recente jaren dringen was om een plaats te bemachtigen. In 2016 moesten er zelfs nog selectiewedstrijden aan te pas komen en afgelopen jaar werd iedere wedstrijd het maximale aantal van dertig rijders gehaald. Als gevolg van de doorstroom van rijders naar andere klassen, lijkt de top voor komend jaar niet heel breed. De gehele top-vijf is verkast naar een andere klasse, Devin Vlaar is de hoogstgeplaatste rijder en gaat samen met de ervaren rijders Gijs Kovac, Dylan Gerrits, Jarno van de Krol en Lars van Kuringe de strijd aan om de titel. Lucas Konings is nog zo’n rijder die kan verrassen. Jouke Heddema liet afgelopen seizoen zijn potentie bij tijd en wijle zien. Naast Gijs zal dit jaar ook broer(tje) Tijs Kovac zijn opwachting maken bij de junioren.

Divisie V: Héél veel nieuwe namen

Ronny van Lankvelt was stellig na afgelopen seizoen: Hij wilde zijn titel in de Divisie V in 2018 verdedigen. Hij gaat logischerwijs met 801 van start. Peter Haagsma begint aan een nieuwe campagne om de titel een keer te pakken en dat geldt ook voor Sander Stevens en Wouter Terberg. Die laatste heeft de auto overgenomen waarmee Pascal Sangers en Govert Terberg afgelopen seizoen derde werden. Nieuw in het kampioenschap is meervoudig RAMO-kampioen Jelle Klaassen die zijn debuut in het NK gaat maken. Verder staan er een reeks nieuwe namen aan de start waardoor het opnieuw een interessante jaargang wordt bij de Divisie V. Bas Verweijen maakt de overstap uit de juniorklasse met een Honda. Werner van Rossum komt met de Toyota van kampioen Sander de Haan uit 2016 aan de start.

Toerwagenklasse: Wie kan Van Leeuwen van zesde titel houden?

Met 34 registraties is het startveld in de toerwagenklasse dit seizoen weer sterk bezet. Vier rijders hebben zich echter niet ingeschreven voor het komende seizoen: Eric van der Valk, Richard Kools, Sander Borgonje en Rob van Kuringe zijn niet van de partij. Het geeft mogelijkheden voor nieuwe aanwas. Peter Breederland rijdt komend seizoen niet meer in equipe vorm met broer Erwin, ze gaan, net als in 2016/2017 beiden voor solo succes strijden.  André Verweij, kampioen van 2004, maakt na een aantal seizoenen in de sprintklasse 2000 zijn terugkeer in de toerwagenklasse en komt aan de start met een 4×4 Astra. Seppe Aerts en Jeroen van Zon starten dit seizoen niet meer als equipe, maar hebben beide een eigen auto waarmee ze de top weer willen bestieren. Debutanten in de klasse zijn Bart Linders, Gijs van Hees, Sjinkie Knegt, John Verberk en GP Racing-coureurs Pascal Sangers en Govert Terberg. John Nouws en Marijn van Dijk maken in equipe hun opwachting in de toerwagenklasse. Nouws vertelde: “Waarschijnlijk kom ik met mijn eigengebouwde wagen aan de start, een tweewiel aangedreven Talbot-Matra Murena. Als de tests in het voorseizoen goed verlopen kom ik daarmee aan de start in Haarle. Anders heb ik nog de luxe dat ik de Baleno [ex-Wim Oldenziel] kan pakken. Vier deelnemers zijn op de wachtlijst geplaatst: Jaap Bolk, Martin Kobus, John van der Maas en equipe Hendrickx/De Haas.

Lees ook: