Een van de bekendste merken in de autocross is nieuw leven in geblazen. Fast & Speed presenteerde zich onlangs groots op de Racing Expo in Leeuwarden. Het merk heeft nieuwe eigenaren gekregen en die hebben grote ambities, getuige de slogan die eveneens gepresenteerd werd: ‘The Revolution has begun’.

Eind vorig jaar werd duidelijk dat John Verberk en Mariska Verhees het bedrijf Fast & Speed overgenomen hebben. “We liepen al langere tijd rond met het idee om een autosportbedrijf te beginnen en onze diensten aan te bieden”, zegt Verhees in gesprek met DeCrozz.nl. “Maar het is lastig om tussen de gevestigde orde te komen. Toen Johnny Hakvoort te kennen gaf afscheid te willen nemen van de autocrosstak van zijn framebouwbedrijf, hebben we die kans met beide handen aangegrepen.”

Naast de thuisbasis van Verberk en Verhees in Baarle Nassau, huist Fast & Speed momenteel in Dinxperlo op slechts vijftien minuten van de oorspronkelijke locatie van het bedrijf. “We wilden alles eerst naar Baarle Nassau halen om het bij ons in de buurt te hebben, maar uiteindelijk zijn we naar Dinxperlo gegaan.” Daar is Gijs Rosier aan de slag gegaan, hij was een van de mannen die al bij F&S aan frames werkte. “Al het voorwerk voor het nieuwe frame, zoals die van Flo [Florent Tafani, EK Autocross], is gedaan in Dinxperlo. Het knalrode frame is daarna afgebouwd in Baarle Nassau.”

Verberk kende F&S als geen ander en weet heel goed wat hij in huis heeft gehaald. Met drie nationale kampioenschappen staat hij volledig achter het product en weet dan ook meerdere coureurs aan zich te verbinden die voor het team uit willen komen. Onder andere Huub Jansen, derde in de Sprintklasse 2000 van het NK in 2017, komt komend seizoen met een F&S aan de start om de nationale titel te veroveren met zijn zelfgebouwde Audi-krachtbron. Johan de Jong, Nederlands kampioen in de Superklasse, en Sprint 1600-coureur Jimmy Hop hebben zich aan F&S verbonden. Hop won afgelopen seizoen twee NK’s en gaat onder andere de strijd aan met Verhees die wel actief blijft in dezelfde klasse, maar met een nieuw frame gaat starten. “Natuurlijk kan het tegen je werken als je met een eigen product aan de start komt. Maar ik vind het autocrossen te leuk om het te laten schieten”, aldus een enthousiaste Verhees.

De ambities zijn groot bij Fast & Speed, vertelt Verhees: “We willen graag alles voor de klant doen. We willen met een full-service truck naar de cross komen om de klant op locatie te helpen in het geval van problemen. We hebben veel onderdelen op reserve bij ons. Ook gaan we ons focussen op het motorische gedeelte van de wagen. De motor, versnellingsbak, draagarmen en aandrijving. Niets is ons te gek.”

Zweeds toerwagen avontuur

Waar Verhees dit seizoen actief blijft in de Sprintklasse 1600, heeft Verberk besloten een andere uitdaging aan te gaan. Hij wil geen concurrent worden van zijn eigen product en gaat een nieuw avontuur aan in de toerwagenklasse met een Volvo. “Alles zit er zo goed als in, op de kabelboom na”, vertelde Verberk. “De carrosserie wordt nu weer leeg gemaakt om het casco strak te maken en te spuiten.” Ook deze bolide krijgt de nieuwe Fast & Speed Racing look en is op dit moment voorzien van een dummy motor. “De motor krijgt op dit moment in Zweden nog ‘een behandeling’ om het maximale uit de motor te halen. Hopelijk kunnen we eind volgende week de motor horen en dan zijn de eerste meters ook snel een feit!” Het team heeft een strakke planning gemaakt om zoveel mogelijk te testen om de toerwagen zo competitief voor het NK klaar hebben te staan.