Jacob Heeres maakt na een jaar rust dit seizoen zijn comeback in de Sprintklasse 2000. De coureur uit Hindeloopen is onverminderd ambitieus en komt terug om het kampioenschap voor een derde keer te winnen. Hij weet alleen: “De concurrentie is heel sterk en we hebben een jaar achterstand.”

Na twee enorm succesvolle jaren besloot Heeres eind 2016 tijdelijk de helm in de wilgen te hangen. In 2014 en 2015 pakte hij twee keer het kampioenschap in de Sprintklasse 2000, maar ook activiteit op het thuisfront begon zijn tol te eisen. In gesprek met DeCrozz.nl vertelde Heeres: “We hebben een jaar stilgestaan omdat het we het heel druk hadden thuis. We kregen in 2016 een kleintje, dat bracht veel drukte met zich mee. Thuis zaten we in een verbouwing en ook in de garage [Heeres bezit een garagebedrijf] hebben we een verbouwing gedaan. Toen hebben we wel de verstandige beslissing genomen om een jaar niet te rijden. De auto stond te koop en we hebben wel wat kijkers gehad, maar de juiste zat er niet tussen.”

Ondanks twijfel om de overstap te maken naar een andere klasse, bleef Heeres bij zijn huidige klasse en daarmee ook de huidige auto. “Samen met m’n monteur heb ik besloten toch in deze klasse te blijven, dat vond hij toch mooier dan de Superklasse. Nu gaan we er dan ook weer vol voor. We hebben een nieuwe motor met een andere bak en we hebben de eerste test inmiddels gedaan.” Tijdens die testwedstrijd in Makkinga won Heeres in beide klassen de finale met speels gemak, en ook de coureur zelf concludeerde dat de snelheid er meteen weer goed in zat. “Het viel mij heel erg mee. Ik had meteen het gevoel weer en voelde me goed in de auto. Ik durfde gelijk aan te zetten.” Niet alleen op technisch vlak heeft Heeres de wagen aangepakt, ook heeft hij aan zichzelf gewerkt. “We hebben de auto lichter gemaakt, maar ik ben zelf ook veel gaan sporten en we hopen dat we daarmee dit jaar weer mee kunnen doen.”

Dat alles is in werking gesteld om vanaf de eerste wedstrijd in Haarle eind mei direct mee te doen om de overwinningen. Het winnen van het kampioenschap is de logische doelstelling voor Heeres. “Inderdaad, voor minder doe ik het niet”, geeft hij desgevraagd aan. “Ik zal er genoegen mee nemen als anderen deze keer beter zijn, maar ik wil toch graag weer voor het kampioenschap gaan.” De kalender van het NK Autocross is echter niet op het lijf van Heeres geschreven met zeker drie wedstrijden op zware zandbanen. “Ik ben helemaal geen zandrijder, maar het draait dit jaar vooral om de starts. Wat er verder op de baan gebeurt, is niet heel belangrijk. Ik heb al weer een paar keer laten zien dat het met de start wel goed zit, nu proberen we iets te vinden waardoor we dat nog verder kunnen verbeteren.”

Ondanks dat hij zelf niet de helm opzette in 2017, heeft Heeres het kampioenschap nauwgezet gevolgd. “Je moet het wel blijven volgen”, gaf hij toe. “Er gebeurt altijd heel veel op het vlak van banden en je moet toch in de gaten houden wat andere mensen doen. Ik heb veel contact met andere rijders en daardoor blijf je het ook volgen.”

“Je moet Chris altijd in de gaten houden”

Waar Heeres in zijn twee kampioensjaren Chris Wagenaar de baas was, nam de West-Fries het heft in de afgelopen twee seizoenen in handen. Hij maakte daarmee indruk op Heeres, die zei: “Chris won het kampioenschap puur op snelheid. Hij liet het aan het begin van het seizoen liggen door twee minder goede resultaten in Pieterzijl en Gersloot [valse start bij de herstart in de B-finale], maar won er vervolgens drie op rij. Dat is altijd zijn sterke punt geweest. Chris is constant in de manches, maar is er bij de start altijd bij. Ik hoop dat ik hem dit jaar weer voorbij kan streven.”

Ook andere rijders hebben stappen gemaakt in de afgelopen tijd, vervolgde Heeres. “Bastiaan Hoogeboom heeft een stap gemaakt, Marc Jacobs is zeker op het zand een rijder om rekening mee te houden. Mervin Klaasen zit er altijd bij, wat hij afgelopen jaar met die 1600 liet zien op Toldijk was indrukwekkend. Maar Wagenaar is wel de te kloppen man, je moet hem altijd in de gaten houden.”

Lees ook: