Afgelopen seizoen beleefde Bastiaan Hoogeboom zijn doorbraak in het Eurol/Veka NK Autocross met twee podiumplaatsen. Hoewel hij zonder druk aan de start wil verschijnen lijkt Hoogeboom zijn pakket goed op orde te hebben, zo bleek ook tijdens de Autocross Masters in Pieterzijl.

Koningsdag, de eerste dag van de Masters in Pieterzijl, draaide voor Hoogeboom uit op een deceptie, vertelde hij in gesprek met DeCrozz.nl. “Het weekend begon heel moeizaam voor ons. Vrijdag werden we de dupe van een inschattingsfout van een mede-coureur bij het insturen van de bocht en lag de hele achterkant van de wagen. De achterkant was zwaar beschadigd en we besloten het voor gezien te houden om alles weer goed klaar te maken voor de tweede dag.”

Op die dag ging het een stuk beter voor Hoogeboom die door het nieuwe systeem heel wat kilometers moest maken om uiteindelijk de finales in zowel Klasse 9 als Klasse 10 te halen. Hij slaagde daarin en kwam zo met een derde en een vierde plaats uit de eindstrijd. In de Superfinale deed de coureur uit Broekland er nog een schepje bovenop door tweede te worden achter de superieure Danny Lauf. “We hadden al in Langeveen gereden om een beetje te testen en vonden daar een aantal kleine problemen. De focus ligt natuurlijk op het Nederlands kampioenschap met de eerste wedstrijd in het zand. Voor ons was het in Pieterzijl vooral zaak om in het ritme te komen voor het nieuwe seizoen.”

Het hoofddoel blijft het NK Autocross en daar liet Hoogeboom vorig jaar een aantal bemoedigende resultaten zien. Hij vervolgde: “In Gersloot eindigden we derde en in Gendringen op de tweede plaats. Zowel in het zand als op de klei hebben we de auto steeds beter op de rit, maar het geluk laat ons nog weleens in de steek. Dat moet soms de goede kant op vallen, maar het gevoel is goed dat we op beide terreinen mee kunnen.”

Waar dat in 2018 uiteindelijk tot moet leiden, is lastig te zeggen volgens Hoogeboom. “Ik heb geen flauw idee [waar we dit jaar terecht kunnen komen]”, voegde hij toe. “Ik vind het gevaarlijk om een verwachting aan te geven en de top van onze klasse is tegenwoordig zo sterk… Voorheen stonden Heeres en Wagenaar altijd aan de top, maar nu kunnen soms wel twaalf of dertien rijders winnen. Het is voor het publiek een stuk aantrekkelijker geworden omdat er nu veel meer strijd is.”

Lees ook: