Het Eurol/Veka NK Autocross ligt inmiddels alweer een tijdje achter ons. Toch was het een memorabel seizoen waarin van alles gebeurde met verrassende winnaars, nieuwe rivaliteiten en bovenal spannende momenten. Het hele seizoen nog eens beleven kan via het NK Autocross Jaarboek 2017, maar de redactie van DeCrozz.nl zet alvast vijf momenten op een rij.

1. Geknepen billen in Gersloot

Deelnemers van het Eurol/Veka NK Autocross in 2017 hadden het zwaar tijdens de tweede ronde van het kampioenschap in Gersloot. Op de zware zandbaan had vooral het materiaal van de junioren het zwaar te verduren. In de tien ronden lange finale kwamen veel deelnemers met kreunende en steunende auto’s aan de finish. Het zorgde voor een afscheiding in het klassement met onder meer Benjamin Zuidam die de finale niet haalde. Romy Pijnenburg ging lang aan de leiding in de finale, maar zou uiteindelijk in de laatste ronden tempo verliezen en derde eindigen. Uiteindelijk had Luc van Wijlen de langste adem, hij deelde zijn race zo in dat hij aan het eind ook nog de kracht had om de race te winnen.

Lees ook: Van Wijlen pakt tweede NK-zege in Gersloot na totale uitputtingsslag

2. In het zicht van de haven…

Met het aanschaffen van een nieuwe bolide was Gerd Robben gebrand op succes in het NK Autocross. In thuisland Duitsland lukte dat zeker met een finaleoverwinning tijdens zijn thuiscross in Rutenbrock, maar in het Eurol/Veka NK Autocross wilde het nog niet helemaal lukken. Tijdens de laatste ronde in Gendringen zat hij er heel dichtbij. In de finale ging de wit-oranje bolide van Robben lang aan de leiding, maar het was Rens van der Haas die het feestje van de Duitser kwam verstoren. Van der Haas bewaarde de rust en vond twee ronden voor het eind van de race het moment om toe te slaan. Hij zette zijn PML naast die van Robben bij het ingaan van de bocht, kwam in de drift en toucheerde zijn college. Robben verloor de controle en kwam op de aardewal terecht. Robben was na afloop behoorlijk teleurgesteld en boos, maar beide heren spraken na afloop met elkaar en kunnen vol goede moed naar het nieuwe seizoen.

3. De eeuwige jacht op succes

Het seizoen was amper begonnen of het eerste opmerkelijke beeld was al een feit. In de finale van de sprintklasse 2000 in Pieterzijl leek Mervin Klaassen af te stevenen op een overwinning. Met een comfortabele voorsprong werkte de Zeeuw zich door het achterblijvende verkeer en kwam daarbij in de laatste ronde Marc Jacobs tegen. Contact tussen de beide coureurs zorgde dat Klaassen in het zicht van de haven stilviel en in de laatste bocht alles en iedereen voorbij komen. In Rosmalen zat Klaassen opnieuw dicht bij de zege. Deze keer duelleerde hij rondenlang met de latere kampioen Chris Wagenaar. In een wiel aan wiel-gevecht met Wagenaar was het verschil 0.188 seconde. Deze wedstrijd zou de boeken ingaan als de finale van het seizoen. Ook in de wedstrijd daarna mocht het niet lukken voor Klaassen. Weer was Wagenaar de snellere al hoefde Klaassen zich nergens voor te excuseren in de finale van Toldijk. Hij kwam namelijk uit met de machine die doorgaans in de sprintklasse 1600 te zien is. Net niet in 2017, Klaassen hunkert naar succes in 2018.

4. De clash van Rosmalen

Het meest besproken moment van 2017. Na een ijzersterke openingsfase van het seizoen groeiden Seppe Aerts en Jeroen van Zon uit tot titelkandidaten. Tijdens de derde ronde in Rosmalen zat van Zon met weinig ervaring in de Celica achter het stuur. De op dat moment leider in het kampioenschap gingen fel van start. Hier en daar kwam hij in aanraking met een mede-coureur en ook de strijd om de eerste positie ging er niet zachtzinnig aan toe. Nadat Van Zon in de negende ronde van de finale in de eerste bocht in aanraking komt met Ton van Leeuwen pakt hij bijna de leidende positie in de race. Enkele seconden later kwam de heren bij het ingaan van de chicane weer met elkaar in aanraking. Van Zon schoot richting de aardewal aan het binnenkant van het circuit en kwam na een flinke smak tot stilstand. Het bleek achteraf een bepalend moment in het kampioenschap omdat Van Zon en Aerts de aansluiting verloren met de nieuwe klassementsleider en latere kampioen: Ton van Leeuwen.

Lees ook: Van Leeuwen doet gouden zaak met overwinning tijdens NK Rosmalen

5. Wát een finale… had het moeten worden

Het had een puur spektakelstuk moeten worden, maar grote regenbuien in september gooiden andermaal roet in het eten. De organiserende vereniging WRO Promotions had alle klaarstaan. Van een flinke kleibaan waar twee maanden eerder al werd getest tot een groot aantal full-colour magazines die bezoekers bij de ingang van de baan zouden ontvangen. Het mocht niet zo zijn. De wedstrijd werd afgelast, maar de spanning bleef. Zou de SONAK met een vervangende datum komen of zelfs met een andere locatie? Niets van dat alles werd werkelijkheid. Voor het eerst in de recente historie van het Nederlands kampioenschap autocross kon de daadwerkelijke finale niet verreden worden.

Enkel Ton van Leeuwen kon met de titel op zak richting Hoogkerk, de andere coureurs moesten nog hard werken. In de Divisie V zag de equipe Sangers/Terberg de titel aan hun neus voorbijgaan na een sterke tweede seizoenshelft van Ronny van Lankvelt. In de superklasse was het zo mogelijk nog spannender. Maar liefst acht kanshebbers waren in de race om Jeremy Nap op te volgen. Bart Jan Blaauw voerde het kampioenschap aan, maar door zijn overwinning in Gendringen pakte Johan de Jong in zijn debuutseizoen de nationale titel, nipt voor Lars Goossens. Wát een finale had het kunnen worden in Hoogkerk…

Lees ook: Kampioenen NK Autocross 2017 reageerden als eerste bij DeCrozz.nl