Over ruim een week begint het Eurol/Veka NK Autocross met de eerste wedstrijd op de zandbaan van Haarle. In aanloop naar de start van het seizoen blikt DeCrozz.nl vooruit op de zeven verschillende categorieën die aan de start staan. Vandaag trappen we de reeks af met de Sprintklasse 1600.

Terugkijkend op het afgelopen seizoen kunnen we concluderen dat het in deze klasse misschien wel spannender was dan we vooraf hadden verwacht. Danny Lauf bleek een waardige tegenstander voor Rens van der Haas die de klasse de afgelopen jaren domineert. Lauf en Van der Haas bleven enkele punten van elkaar gescheiden en een rechtstreeks gevecht tijdens de finale in Hoogkerk had een andere uitkomst kunnen bieden. Het was echter Van der Haas die op het juiste moment toesloeg in Gendringen en daarmee mocht hij voor de vierde keer 301 op zijn nummerbord plakken.

Dat Van der Haas er staat op het moment dat het nodig is, kennen we van hem en dat kan ook dit jaar gebeuren al zal de tegenstand alles doen om de coureur uit het zuiden van het land van zijn troon te stoten. Voornaamste kandidaat is Danny Lauf die met eenzelfde frame aan de start komt. Het is bijna ongelofelijk hoe Lauf zich opgewerkt in deze klasse wanneer je bedenkt dat hij pas aan zijn tweede seizoen in het NK gaat beginnen. Lauf boekte afgelopen jaar in Rosmalen zijn eerste NK-overwinning en heeft sindsdien laten zien overal competitief te zijn Ook in 2018 begon hij sterk met een aantal overwinningen tijdens clubwedstrijden en de Autocross Masters in Pieterzijl en Kortemark. Lauf heeft erkend dat zand niet zijn favoriete ondergrond is, maar presteert vaak wel goed.

Kan Spies zich in het PML-geweld mengen?

Het was best verrassend om te zien hoe Sjaak Spies zich afgelopen aan het front van deze klasse kon posteren. Van een coureur in de middenmoot werd Spies een van de coureurs om rekening mee te houden in de finales en dat resulteerde in een vierde plaats in het kampioenschap. Met drie top-vijf finishes en maar liefst twaalf bonuspunten werd hij uiteindelijk vierde in het kampioenschap. Zijn beste resultaat kwam in Gersloot op een echte zandbaan en daar gaan de coureurs in 2018 veel van tegenkomen. Met drie echte zandbanen op het programma biedt dat perspectief voor Spies. Hij wordt een coureur om rekening mee te houden dit seizoen.

Jimmy Hop was na Van der Haas afgelopen seizoen de enige coureur die twee overwinningen pakte. Na de eerste zege in Pieterzijl – overigens op zeer spectaculaire wijze – kwam een tweede in Toldijk. Daartegenover stond echter ook een ‘off-day’ in Gersloot en enkele andere wisselvalligheden. Het is dan ook de vraag of Hop de strijd aan kan gaan met de PML-coureurs.

Kanshebber uit Duitsland

Een andere verrassing afgelopen jaar was Gerd Robben. Hij toonde keer op keer zijn progressie tijdens de vijf NK-wedstrijden en ging lang aan de leiding in de finale van Gendringen tot hij afgetroefd werd door Van de Haas die daarmee het kampioenschap in zijn voordeel besliste. Robben heeft met de aanschaf van een PML progressie geboekt en wordt dit seizoen een coureur om rekening mee te houden.

Rob van Mierlo is een van de jonge coureurs die de laatste jaren constant in de top-tien van het kampioenschap te vinden is. Ondanks dat Van Mierlo zelf niet helemaal tevreden geweest zal zijn met zijn 2017-seizoen sloot hij het jaar af op een zesde plaats. Hij staat als outsider te boek in deze klasse. Dat kan ook gezegd van Mark van Lierop. De coureur slaagde er vorig jaar niet in de finale te halen in Pieterzijl, maar werkte zich steeds verder naar voren in zijn debuutseizoen. Na een volledig jaar in de Sprintklasse 1600 kan hij wellicht een stap maken richting de top-vijf.

Automotoren in het nadeel?

Outsiders voor de titel zijn Sven Prinsen, Patrick Boessenkool en Wesley Welgraven. Prinsen is al een aantal jaren een coureur die meedoet in de top, pech weerhield hem echter vaak van het pieken in finales. Na een goed voorseizoen kan hij in 2018 wellicht dichter richting de top-drie kruipen. Boessenkool is een andere coureur die altijd de snelheid heeft, maar ook regelmatig iets meemaakt. Zelf verwacht de rijder uit Dedemsvaart een zwaar seizoen vanwege het vele zand en zijn concept met automotor, maar een goed resultaat zit er altijd in. Welgraven staat op de lijst omdat hij een sterk voorseizoen heeft gedraaid en na een veertiende plaats vorig jaar een stap moet kunnen maken in 2018.

De Sprintklasse 1600 is altijd competitief en dat zal dit seizoen niet anders zijn. Diverse coureurs komen met nieuwe auto’s aan de start en anderen hebben stapjes gemaakt om net dat beetje extra te kunnen. Het wordt hoe dan ook een boeiend seizoen in deze categorie van het NK Autocross.

Bekijk de kanshebbers volgens DeCrozz.nl