Gerard de Jong maakt de overstap naar de superklasse. In aanloop naar zijn debuut in de koningsklasse van de Nederlandse autocross volgt DeCrozz.nl de coureur met de opbouw van het project. Afgelopen december mocht DeCrozz.nl primeuren dat De Jong de overstap maakt naar de superklasse en sindsdien werkt de coureur uit Woerden naarstig door aan de wagen om zo snel mogelijk aan de start te verschijnen.

Het naar wens maken van de wagen is iets wat veel tijd kost, zegt De Jong aan het begin van het gesprek op een doordeweekse avond in januari: “We willen een auto hebben waar we straks tevreden over zijn. Dat is altijd ons doel geweest en je merkt ook dat we dan vaak de goede beslissing moeten nemen. Uiteindelijk is het straks iets wat we met het hele team gebouwd hebben als we aan de start staan van de eerste testwedstrijd. We hebben alles naar eigen inzicht en wens gemaakt. We proberen geen compromissen te sluiten over wat we in gedachten hebben. Zo wordt het straks onze auto, en kunnen we nu volledig onze eigen ideeën kwijt.”

In het midden van de auto zat een redelijk struikelblok, vertelt De Jong: “Ik zat met de oude zitpositie gewoon te hoog in deze auto en kwam met m’n hoofd tegen het dak. Dat ging sowieso niet werken. We wisten ongeveer welke hoek we moesten hebben, want je gaat al een beetje zitten zoals je het in gedachten hebt. Vervolgens hebben we een stoel gemaakt die volledig naar onze wensen is. De nieuwe stoel zit er lager in, ik lig ook wat meer in de auto. Ik had gedacht dat het extremer zou zijn, maar dat valt mee.” Niet veel later diende de volgende uitdaging zich aan: “Door de nieuwe zitpositie hebben we het brandschot een beetje naar achteren moeten plaatsen en daardoor moeten we daarachter een aantal dingen aanpassen. Zo past de benzinetank niet meer en moet de afscherming anders gemaakt worden. Zo val je van de ene aanpassingen in de andere wijziging binnen het grote project.” Ook aan de voorkant zijn de nodige technische zaken aangepast: “We hebben gekozen voor een ander voordifferentieel ten opzichte van de vorige eigenaar en daarom pasten de remcilinders niet meer. In de basis is het differentieel kleiner, maar door de vorm komen we niet uit waardoor de pedalen aangepast moeten worden.” De Jong legt uit hoe dat proces in zijn werk ging: “We zijn begonnen met een stuk MDF en na heel veel pogingen zijn we tot de goede hoek gekomen die precies voor mijn voeten goed is. Dat hebben we laten snijden in een aluminium pedaal en daar staan inmiddels de rem- en koppelingscilinder achter. Door al die kleine wijzigingen past helemaal niets meer, alles is anders geworden en dat kost enorm veel tijd.”

Hoewel de tijd voor het seizoen begint te dringen, maakt De Jong zich geen illusie door zich te haasten voor de eerste wedstrijd van deze jaargang. “We hebben niet echt een planning”, vervolgde hij. “We zijn natuurlijk ambitieus en willen het liefst het hele seizoen rijden, maar dat gaat niet lukken. Los daarvan zal ik zelf ook nog wat moeten oefenen. Eerst moet het functioneren, dan moeten we meters maken en gaan we terug naar de tekentafel omdat er ongetwijfeld zaken zijn die niet passen, die niet werken of tijdens het rijden niet doen wat wij ervan verwachten. Aan de hand daarvan maken we een schema en beginnen we weer te bouwen.” Het einde van het project is dan ook nog lang niet in zicht, denkt De Jong: “Voor we goed en wel tevreden zijn en op de baan staan, zijn we een jaar aan het bouwen geweest denk ik. Er zitten heel veel uren in, we willen alles zelf maken en niet afhankelijk zijn van andere mensen. Onze monteurs weten in principe ook hoe de auto in elkaar zit, dat is soms lastig, maar dan ben je niet afhankelijk van één persoon.”

Interview door Joris Kammenga