De hoogtepunten van het autocrossweekend in Oschersleben

Het is een behoorlijk lange ‘winter’ geweest voor iedereen. Op initiatief van Hoogstra Autosport en Duxe werd in het Duitse Oschersleben een autocrossweekend georganiseerd. Zo’n 100 deelnemers vertoonden op een uitdagende baan hun kunsten. DeCrozz.nl was present.


De uitdagende baan met een harde aardewal zorgde voor diverse losgeraakte banden. Zo ook in de finale op zondagmiddag. Beide coureurs wisten de band maar net te ontwijken.

Rob van Mierlo zorgde met zijn gloednieuwe Superbuggy aangedreven door de AMG voor veel bewondering bij onze Duitse gastheren. Gedurende het weekend werd Van Mierlo geplaagd door technische mankementen, maar wel werd duidelijk dat de auto absoluut potentie heeft.

Het initiatief voor dit weekend werd genomen door Jeroen Van Zon en Bram Hoogstra, zij zorgden samen met de Duitse collega’s voor een soepel raceweekend.

René van der Coelen wist de weg naar Oschersleben ook te vinden en wist in een knotsgekke finale, waarbij Van Mierlo en Klaassen in ronde 4 uitvielen, de overwinning te pakken. Met het vertrouwen in de wagen zat het wel goed gezien de overtuigende sprongen op de verschillende jumps. Hij reed zichzelf zo’n vier seconden los van Jordi Veldhuizen in de Audi Superbuggy, die tweede werd.

Het sterkte startveld stond aan de start in de Sprintklasse 1600. Het zorgde voor een prachtige strijd op de technische omloop. Michel Schoenmakers leek gedurende het weekend wat problemen te hebben met zijn wagen. Hij liet aan DeCrozz.nl weten dat men wat problemen had met de klossen waarmee het wiel vastzit, een aanpassing die deze winter doorgevoerd werd. In de finale pakte hij echter overtuigend de winst voor Jari Kroon. Lucas Konings eindigde na een spannende strijd met Gert Visser op de derde plaats.

Styn Jaspers was bij de Juniorbuggy’s oppermachtig op deze Duitse baan. De jongeling gebruikte zijn EK-ervaring en koerste met zijn razendsnelle Alfa Racing Buggy af op een overtuigende zege.

De jongens en meiden in de Juniorbuggy’s konden zich prima vermaken in Oschersleben. De strijd om de tweede en derde plek bleef lang spannend tussen Dani van Vugt en Tim Schuurmans. Uiteindelijk pakte Van Vugt de tweede plek op een halve baan achterstand van de eerder genoemde Jaspers.

Kees Damen had de snelheid aardig te pakken, maar de betrouwbaarheid liet nog te wensen over. Een afgebroken homokineet zorgde tijdens de manches voor een vroege uitvalbeurt. Ook in de halve finale moest hij de strijd staken met een technisch probleem. In de finale verscheen hij niet meer aan de start.

Lars van Kuringe kende een moeilijk weekend. In de manches kon hij zich op de smalle baan maar moeilijk naar voren vechten, waardoor hij in de finale een flinke inhaalrace voor de boeg had. Uiteindelijk knokte hij zich naar de vijfde plaats in de finale.

Eén van de nadelen van deze baan was de hoeveelheid stof en het water dat nodig was om dit op te lossen. Ook de geasfalteerde startopstelling vormde voor veel coureurs een uitdaging.

De keverklasse was de minst bevolkte klasse met slechts vijf auto’s aan de start. Rien van Nieuwenhoven liep in de manches schade op en kwam niet aan de start in de finale. In de finale bleven alleen Sebastiaan Wolfers en René Hoep over. Ook debutanten Jan Willem Magnus en Dion Bussink vielen uit. 

De toerwagen 2wd zorgde voor veel spektakel en strijd. Simon Peetoom, Kevin van Beek en Kristel Schoenmakers reden zich los van het achtervolgers waar de strijd onvermoeibaar door ging.

In de 4×4 toerwagenklasse kwamen in de finale vijf auto’s aan de start en de enige Duitser op de deelnemerslijst, Luca Kampik, kwam met deze Audi aan de start. In de manches was er nog werk aan de winkel, maar in de finale zegevierde hij glansrijk voor Erwin van den Belt en Kevin van Beek.

Hop voor Nop naar Oschersleben: Jimmy Hop kende met zijn nieuwe Fast & Speed niet bepaald een droomweekend. Pech bleef de coureur achtervolgen gedurende de dag. In de finale werd hij ‘slechts’ zesde.

 

Regerend Nederlands kampioen Kevin van Beek kende in de 2wd-klasse geen eenvoudig voorprogramma. Hij viel door problemen met de versnellingsbak meermaals uit. In de finale maakte hij het zodoende spannend, hij moest vanuit het middenveld naar voren rijden.

Ook de Minibuggy’s kwamen aan de start in Oschersleben. De helft van de baan werd afgesloten voor de jongste klasse uit de autocross. Kyan van der Donk maakte zijn debuut maar wist zich nog niet naar voren te rijden. Voorin maakten Danny Messink en Rick Peetoom de dienst uit. Bas Schuurman werd derde.

 

Tjeerd van Helden kwam met zijn nieuwe Ford Fiësta 4×4 in actie, de coureur die tot dit seizoen vooral in de sprintklasse in actie kwam haalde de finale niet.

Voor veel coureurs was het de eerste actie in Oschersleben, maar was het ook de eerste keer dat ze in actie kwamen op een baan met significant hoogteverschil. Vanaf de start ging het meteen omhoog naar de eerste bocht die linksaf ging. Dit zorgde voor flink wat actie. Hier pakte Kroon de kopstart en ging voor Visser en Hop aan de leiding.