Bijeenkomst Kotten ‘bemoedigend’ startpunt voor Nederlands EK in 2021

Vrijdagavond werd in Kotten een informatieavond gehouden om het FIA EK Autocross mogelijk in 2021 terug te halen naar Nederland. Het staat als een paal boven water dat er veel enthousiasme is voor het project, maar het is een feit dat er nog heel veel moet gebeuren voordat er daadwerkelijk een EK-wedstrijd gerealiseerd kan worden.

Men koos voor het Oostelijke dorpje omdat hier in 1993 voor het laatst een Nederlandse EK-wedstrijd georganiseerd werd. Een symbolisch startpunt, zo meende de organisatie van LAT’77 die het plan opgevat heeft om het FIA EK Autocross in 2021 weer naar Nederland te halen. Op de avond, gehouden bij De Italiaanse Meren, kwamen zo’n vijftig belangstellenden af. De organisatie deed uit de doeken hoe het idee ontstaan is, wat de huidige status van het project is en wat er nodig is om het evenement ook daadwerkelijk te realiseren.

“Wij houden wel van iets aparts”, begon Edwin Hafkamp van LAT’77 zijn verhaal over de totstandkoming. “We vonden dat er een EK-wedstrijd in Nederland gehouden moet worden en zo is de bal gaan rollen. Na een avond bij een voormalig organisator van een EK-wedstrijd hebben we de knoop doorgehakt en besloten om te kijken wat er mogelijk is voor de organisatie van een dergelijke wedstrijd.”

Het bleek nogal wat voeten in de aarde te hebben, een struikelblok waar in de afgelopen jaren diverse organisaties op zijn blijven steken. Voor een EK-wedstrijd heb je in principe een permanente baan nodig die grotendeels in de vangrails ligt en moeten er bijvoorbeeld vaste stroompunten beschikbaar zijn die deelnemers kunnen gebruiken.

Positieve reactie KNAF, gesloten deur bij FIA

Om überhaupt iets te kunnen beginnen werden gesprekken opgestart met de Nederlandse autosportfederatie KNAF, die vrijdagavond vertegenwoordigd werd door de voorzitter van de BSAC, en de mondiale autosportbond FIA. Hoewel de deuren in Genève in eerste instantie gesloten bleven, voerde men bij de KNAF een positief gesprek en werd ondersteuning tijdens het traject toegezegd.

“Aanvankelijk bleef de deur van de FIA voor ons gesloten”, licht Ingo van Lipzig, een van de initiatiefnemers, vrijdagavond toe. “We hebben toen via de organisatie van Maggiora alsnog gezorgd voor een gesprek in Genève. Toen bleek dat het allemaal een stuk genuanceerder lag. We kwamen met een positief gevoel terug van het hoofdkantoor van de FIA en zijn vanaf dat moment verder gaan werken.”

Op de vraag van DeCrozz.nl waarom de FIA in eerste instantie negatief reageerde op de aanvraag voor een Nederlandse EK, vulde Hafkamp aan: “Omdat je voor een EK een permanente baan moet hebben, in eerste instantie was men stellig dat die voorzieningen ook allemaal aanwezig moesten zijn voor de testwedstrijd, die in 2020 gehouden moet worden. Later werd duidelijk dat die voorzieningen voor het EK niet allemaal aanwezig hoeven te zijn tijdens een testwedstrijd.”

Dit haalde met het oog op het financiële risico al heel wat druk van de ketel, gaf Hafkamp toe. Details over het houden van de testwedstrijd zijn niet bekend, duidelijk is inmiddels dat Toldijk in 2020 een van de locaties is voor het Eurol NK Autocross. Dit zou – ondanks dat er dan niet op de EK-layout gereden wordt – mogelijk de testwedstrijd kunnen zijn. De organisatie is ook nog in de race voor het organiseren van een Autocross Masters-wedstrijd, die organisatie heeft reeds door laten schemeren dat een eventuele AM-wedstrijd wel op de EK-baan verreden kan worden.

Financieel risico

Het financiële plaatje was een van de belangrijkste thema’s op de avond omdat het, zo werkt de wereld nu eenmaal, veelal om geld draait. De organisatie heeft een flinke zak met geld nodig om het EK te kunnen organiseren. Bovendien gaat het niet om een eenmalig project, bij het sluiten van een deal met de FIA gaat het in principe om een vierjarige overeenkomst. Dit betekent dat de EK-organisatie ook direct op zoek is naar partners die gedurende die vier jaar samen willen werken.

“We denken dat er een EK in Nederland gereden moet worden, we denken ook dat er genoeg draagvlak voor is in Nederland”, vervolgde Hafkamp. “Maar we kunnen het niet alleen. Op het vlak van financiële middelen hebben we zeker hulp nodig om dit van de grond te krijgen.” Daarbij denkt de organisatie niet alleen aan het overmaken van geld, ook zijn er genoeg ‘tastbare’ zaken waar de organisatie in dit stadium al mee geholpen kan worden. “Het moet echt een samenwerking worden tussen Nederlandse organisaties. Nu hangt de LAT’77 er als naam boven, maar uiteindelijk moet dit de EK van Nederland worden. Daar kunnen we alle hulp bij gebruiken.”

“Circuit Toldijk geïnspireerd op andere EK-banen”

Tijdens de informatieavond werd ook een eerste opzet voor de baan gepresenteerd, een baan die voor Nederlandse begrippen uniek is. Mark Nijhuis gaf namens de baancommissie een toelichting op het ontwerp dat geïnspireerd is door allerlei andere EK-banen: “De start en het eerste stuk richting de eerste bocht [van zo’n 200 meter] is genomen op basis van Vilkiciai”, vertelde Nijhuis. “Voor de eerste bocht wilden we toch echt ‘iets Nederlands’ hebben en zijn we uitgekomen bij een Holterhoek-achtige eerste bocht. Dat moet een kombocht worden waardoor er ook aan de buitenkant goed gereden kan worden. Het infield is afgeleid van St. Igny de Vers en Maggiora, maar dan zonder hoogteverschil. Dit is het technische gedeelte van de baan.”

In het tweede deel van de baan zitten een paar krappe bochten, maar alles is opgezet met de gedachte dat er meerdere lijnen gereden kunnen worden: “We willen ervoor zorgen dat een aanvallende rijstijl beloond wordt. Wanneer je in het technische stuk een agressieve lijn pakt, opent dat mogelijkheden om aan te vallen”, aldus Nijhuis. “Het laatste stuk van de baan is weer wat sneller en de finish ligt op een jump. Daarmee hopen we coureurs uit te dagen om net iets meer te geven op het laatste deel.”

Inmiddels is er een stichting opgericht van waaruit de organisatie te werk gaat, ook zijn er diverse commissies opgericht die in de komende maanden gaan kijken in hoeverre het haalbaar is het Europees kampioenschap naar Nederland te halen. Ondanks dat het project nog altijd in de kinderschoenen staat, is de laatste jaren geen enkel Nederlands initiatief zover gekomen. Er is nog een lange weg te gaan, maar het begin is er en dat begin is bemoedigend.

DeCrozz.nl blijft ontwikkelingen rond het EK Autocross in Toldijk vanzelfsprekend nauwgezet volgen. Eerder maakten wij een podcast over hoe het EK Autocross naar Nederland gehaald moet worden, die is hier te beluisteren.