Boessenkool realistisch: ‘Opboksen’ tegen motorfietsen wordt lastig

Sprint 1600-coureur Patrick Boessenkool is realistisch over zijn kansen in het Eurol/Veka NK Autocross dit seizoen. Met de automotor denkt Boessenkool flink in het nadeel te zijn ten opzichte van de motorfietsen. “Ik heb geen illusies, ik hoop dat we top-tien kunnen rijden en dat wordt al moeilijk.”

Op de registratielijst van het NK Autocross zien we in de Sprintklasse 1600 nog vijf deelnemers die met een automotor rijden. In de afgelopen jaren hebben de motorfietsen het heft overgenomen. Deze motoren hebben als voordeel dat ze veel vermogen produceren met een veel lager gewicht. Hoewel het even leek dat de reglementen aangepast zouden worden met extra ballast, is besloten nog geen aanpassingen te doen voor 2018. “Dat is voor ons moeilijk”, zei Boessenkool begin deze maand in gesprek met DeCrozz.nl. “We zijn toch honderd kilo te zwaar. Wat moet je dan nog zeggen? We hebben nou eenmaal voor dit concept gekozen en kunnen niet meer terug. We hadden gehoopt dat de andere auto’s ballast zouden krijgen, maar de reglementen zijn nog een jaar bevroren en nu moeten we het er nog een jaar mee doen.”

Met tenminste drie echte zandbanen wordt het daarom een pittig jaar om tegenstand te bieden aan de motorfietsen. Boessenkool is van mening dat het gat te groot wordt. “We zijn te zwaar en kunnen niet meer vermogen uit dit soort motoren halen. Een aantal jaren geleden dachten we dat het wel wat mee zou vallen met de Hayabusa’s, maar die hebben tegenwoordig ook 1440cc en 1500cc. En dan het voordeel met het gewicht, dan kun je het wel vergeten. Het is de bedoeling om zo min mogelijk schade op te lopen ten opzichte van de motorfietsen.”

Rampseizoen

Na een desastreuze start van het seizoen haalde Boessenkool zijn gemiddelde in de tweede helft nog een beetje op en kon hij op een positieve manier de winter in. “Pieterzijl was een drama en vielen we uit [na een crash]. In Gersloot scheurde het vliegwiel bij de start van de finale en was het ook P15. In Rosmalen ging het super en stond ik als derde in de finale, maar toen ik op P4 aan het cruisen was plofte de motor. Het was wat dat betreft een rampseizoen.” Daarna ging het in Toldijk een stuk beter met een vijfde plaats en een goede afsluiting in Gendringen: “Daar werden we met een klein gelukje tweede. Ik reed al steeds derde en toen was er de clash tussen Rens van der Haas en Gerd Robben.”

Uiteindelijk ging de coureur uit Dedemsvaart met een zevende plaats de winter in en greep hij de testwedstrijden in het voorjaar vooral aan om te testen met schokbrekers. Gevraagd welke wedstrijden naast het NK nog op het programma staan dit jaar, zei hij: “We gaan een paar van de Masters rijden. Pieterzijl is altijd een mooie baan, jammer dat die niet weer op de NK-kalender staat. Verder gaan we Terwolde en Wijhe weer rijden, die laatste hebben we vorig jaar ontdekt.” In Langeveen sleepte Boessenkool afgelopen zondag een tweede plaats uit het vuur.

Lees ook: