CrozzClassics: Interview met Jan-Paul Klaster (2011)

Terwijl we de eerste wedstrijden van dit seizoen af hadden moeten werken, ligt de gehele autocrosswereld stil vanwege het coronavirus. Daarom kiest DeCrozz.nl ervoor terug te gaan in het archief dat we de afgelopen tien jaar opgebouwd hebben op de site en in Crozz Magazine. We gaan terug naar editie 19 uit 2011. Destijds gingen we langs bij Jan-Paul Klaster, toen net Nederlands kampioen in de keverklasse geworden. Hij werd het ook in 2013 en 2014.

Interview

Klaster: “Geen fouten maken en tempo proberen te houden”

Jan-Paul Klaster (35) is na een mooi seizoen dan eindelijk Nederlands kampioen geworden. In de keverklasse versloeg hij zijn concurrenten nipt en hij keerde met de grootste beker terug in de Basse. In het dagelijks leven is Jan-Paul werkzaam bij Klaster Auto’s in Oldemarkt. Een familiebedrijf waar vader Klaster en de oom van Jan-Paul werkzaam zijn, net als nog twee monteurs. Als chef is Klaster verantwoordelijk voor de werkplaats en sleutelt hij ook zelf ook mee. Wij gingen naar Klaster toe en troffen de ambitieuze crosser op krukken aan.

Terwijl de elfstedenkoorts Nederland bereikte had Jan-Paul de stoute klompen aan getrokken. Even op het ijs wezen motorspeedwayen. “Heb een ongeluk gehad tijdens het speedwayen op het ijs hier vlak in de buurt”, begint hij. Dat op een motor rijden had hij gelukkig wel vaker gedaan, maar op het ijs komt niet vaak voor. “We hebben speciale banden met spikes eronder.” Op jonge leeftijd zat Klaster al op de crossmotor. Vanaf zijn veertiende jaar totdat hij een auto mocht besturen reed hij in de Noordoostpolder rond tijdens de motorcrosswedstrijden. Nog steeds is hij het nog niet verleerd en stapt hij in de wintermaanden op de motor. “Het is puur voor het plezier en het is goed om je conditie op pijl te houden. Dan rijden we met een aantal vrienden naar bijvoorbeeld de Achterhoek toe om daar off-road te gaan rijden. Dat zijn parcours van ongeveer 60 tot 80 kilometer. Naast dit alles moet er ook genoeg tijd overblijven voor het autocrossen en de andere verplichtingen.’’

Als Klaster achttien jaar is, begin jaren ’90, komt er als snel een gemotoriseerd voertuig met vier wielen. In de vrije standaardklasse probeert hij in een Audi 80 mee te strijden voor de hoogste podiumplekken. Na twee jaar in deze wagen te hebben gereden wordt de overstap gemaakt naar de Renault 18 van Johnny van der Vegt. Zo werden er bij regionale wedstrijden bij de clubs meerdere prijzen gewonnen en ook kampioenschappen veroverd. “Boven Zwolle kon je overal wel rijden, maar daaronder kenden ze de vrije standaardklasse niet.” Het hoogtepunt was bereikt en er werd nagedacht over een volgende stap.

In 2001 wordt de knoop doorgehakt en is de overstap naar de keverklasse een feit. De motor, een Peugeot 1600 8-klepper werd onder handen genomen door Martin Rotink. Achteraf viel dit tegen en werd er een Peugeot MI 1600, wat eigenlijk een 1900 16-klepper was, teruggebracht naar een 1600cc-motor. Met deze motor werd onverwacht een NK-wedstrijd gewonnen. “Via de kleine finale kwam ik in de A-finale en sloot ik de finale in Kerkdriel af met winst”, zegt Klaster. Inmiddels was Klaster in samenwerking met Gerrit Leunk van Proflex bezig met het aanpassen van het achterveersysteem. Hiermee hebben ze de torsie verwijderd en werd er een spiraalvering van gemaakt. “Nu rijdt een  groot gedeelte van onze klasse ermee.”

In de jaren die volgen strijdt Jan-Paul altijd mee voor de Nederlandse titel. Meestal eindigt hij in de top-tien van dit kampioenschap. In 2007 leidt dit tot een keurige twee plaats in het eindklassement. Met een teleurstellende wedstrijd in Kessel mist hij het kampioenschap nipt en eindigt hij achter Arjan Stokkink. Een jaar later eindigt Klaster negende met een mooie overwinning tijdens de laatste wedstrijd in Koudum. In dit jaar heeft Klaster de overstap gemaakt naar een R-Power frame, van vriendin [tegenwoordig vrouw] Aafje de Haan, met achterin een VW-motor met een busbak. Die negende plaats van dat jaar werd een jaar later, in 2009, weer behaald met helaas geen NK-overwinning op zak.

Dan volgt in 2010 de droomfinale in Pieterzijl, waar meerdere coureurs nog kans maakten op de eindoverwinning in de keverklasse. Ook Klaster zat bij deze mannen. Kwam dit mede door de overstap naar een Honda V–TEC motor? Een opvallende zege komt er al tijdens de twee wedstrijd in Holterhoek. Tijdens de voorrondes ging de versnellingsbak kapot maar kon Klater, mede door fouten van anderen, er toch met de winst vandoor gaan. “Ik heb het kampioenschap in Lopik laten liggen”, zegt hij. Daar viel Klaster uit in de finale met schade aan de aandrijving. Dan de finale in Pieterzijl, al met al een spannende dag. “Brink had de beste papieren voor de eindoverwinning. Maar het was zo, wie er won die was Nederlands kampioen.” Brink won in Pieterzijl met daarachter Klaster en Marco Raben op de derde plek.

2011: het was d’r op of d’r onder

Het afgelopen seizoen was voor het cross team uit Basse een pracht seizoen. In de loop van het afgelopen jaar werd er in samenwerking met Paul Peters een Sadev vijf-bak aangeschaft en dit resulteerde in een mooie overwinning in het Limburgse Ysselsteyn. Tijdens de zonnige crossdag in Kerkdriel was het weer Klaster die er met de meeste punten vandoor ging. Opvallend was dat het dezelfde to- drie was als tijdens de eerste NK cross. Klaster won hem voor de Belg Timmermans en toen regerend kampioen Brink. “Ja, en tijdens de derde wedstrijd in Visvliet werd ik weer eerste”, lacht Klaster. Ook in Visvliet was de uitslag opvallend hetzelfde. Maar in Ruurlo ging het anders dan gepland voor Klaster. Hier werd hij slechts zesde en pakte Timmermans de overwinning. “De baan lag mij totaal niet, ik kreeg niets voor elkaar. Misschien in de finale ook nog wel de verkeerde bandenkeuze gemaakt.” Van revanche in Lochem kwam het niet, door het natte weer ging deze niet door. Het moest dan gebeuren tijdens de finaleraces in Baarle-Nassau. Op de grens van Nederland en België streden de Belg Timmermans en Klaster echt voor de eindoverwinning. Tijdens de laatste serie had Klaster problemen met zijn versnellingsbak en mocht vanaf plek negen starten in de finale. In de finale lag Klaster al snel vierde maar het was nog niet genoeg voor de overwinning. “Geen fouten maken en tempo proberen te houden”, vervolgde hij. Dit waren de gedachten waarmee Klaster na de herstart op de baan rond reed. Zeker nadat Timmermans de leiding weggaf door een fout. Klaster kan het zich niet veroorloven om zelf een foutje te maken. Toen de finishvlag was gevallen en Timmermans op de tweede plaats eindigde en Klaster op de vierde, barstte het feest in het kamp van Klaster helemaal los. Met drie hele punten (minus de schrap) werd het kampioenschap binnen gesleept. “Ja, het doel is eindelijk behaald. Een paar keer dichtbij geweest, het was d’r op of d’r onder.”

Meer dan alleen in een kever rijden?

Voor het komend seizoen is de kever inmiddels weer geprepareerd voor een nieuwe aanval op het Nederlands kampioenschap. “We willen graag de titel verdedigen in 2012.” Dit doen ze met een paar updates aan de wagen. “De concurrentie staat ook niet stil, dus wij moeten ook zorgen dat we weer wat winst vinden.” De monteurs Anne de Vries en Alfred Dekker zijn niet alleen bezig met het klaarmaken van de kever voor het eerste NK in april, ook een nieuw vervoermiddel is in de maak. “Voorheen gingen we altijd met de camper met daarachter de kever. We hebben een mooie kar gemaakt waar alles overdekt in staat. ” Opvallend: bij de inschrijvers voor het komend jaar is Klaster ingeschreven bij de sprintklasse 1600. “ Ja, dat klopt. Het racingteam van Middelveld heeft mij gevraagd om als reserverijder te gaan rijden.” Dirk Jan Middelveld, vorig jaar nog winnaar van de NK in Visvliet en vierde algemeen, heeft Klaster benaderd. En dat vond Jan-Paul een mooi aanbod. Zelf heeft hij nog totaal geen ervaring met het rijden in een sprinter en hij gaat binnenkort ook naar Middelveld toe om daar het één en ander te testen. Klaster en Middelveld zijn geen onbekenden van elkaar. “Wij kennen elkaar al jaren. Vanuit mijn vrije standaard tijd en ook rijden wij samen off-road met de motor.” Zoals het nu lijkt zit Jan-Paul tijdens de eerste NK in Haarle al in de sprinter van Middelveld. “De eerste NK kan Dirk Jan niet en moet ik het proberen.” Naast het NK-avontuur wil Klaster komend jaar meer regionale wedstrijden gaan rijden, hoe en wat laat nog even op zich wachten.