CrozzClassics: Interview met Piet van Dijk (2014)

Terwijl we de eerste wedstrijden van dit seizoen af hadden moeten werken, ligt de gehele autocrosswereld stil vanwege het coronavirus. Daarom kiest DeCrozz.nl ervoor terug te gaan in het archief dat we de afgelopen tien jaar opgebouwd hebben op de site en in Crozz Magazine. We gaan terug naar ons eerste echte papieren magazine, dat in 2014 verscheen. Tijdens de afsluitende NK-wedstrijd in Gendringen hebben we 1.500 exemplaren weg mogen geven. In die speciale editie zat ook een interview met ‘good old’ Piet van Dijk. Wij zochten dit monument van de Nederlandse autocross op toen hij op zijn 64ste zeer actief was. Inmiddels weten we dat Van Dijk nog altijd actief is…

Piet van Dijk: “Ik ga door tot mijn kleinzoon het over kan nemen”

Piet van Dijk (64) uit Woerden is een fenomeen te noemen in de autocrosswereld. Met inmiddels meer dan 40 jaar aan ervaring is hij één van de oudste nog rijdende coureurs in Nederland. Van Dijk krijgt afgelopen jaren steeds vaker het verwijt dat hij vanwege zijn leeftijd beter kan stoppen. Hoe denkt Piet daar zelf over?

In de deuropening van zijn huis in Woerden staat een lachende Piet van Dijk ons al op te wachten. Dat is ook precies hoe Piet zich voordoet op de cross. Wat er ook gebeurt, Van Dijk lacht er wel om. “Wat moet ik anders, in een hoekje zitten?. Nee hoor.” Achterin de tuin staat een mooie schuur, hij noemt het ‘mijn domein’. De garagedeur gaat open en binnen staan drie blauwe bolides bijna startklaar. “Ik heb gisteren nog gereden op Texel met de verlaagde kever. Net buiten de prijzen, de eerste verliezer op plek vier”, lacht hij.

In zijn eigen garage heeft hij alles wat hij nodig heeft om zijn Honda voor de toerwagenklasse, de vrije standaard, hoge kever en zijn verlaagde kever (2 liter) te onderhouden. Zo rijdt hij met de verlaagde kever bij de ACON in Sint Maarten, met de vrije standaard kever bij de Rang Pang en met de toerwagen in het Nederlands kampioenschap. “Ik ben inmiddels mij 41ste crossjaar ingaan, mensen spreken erover dat ik 40 jaar lang cross maar volgens mijzelf is het al het 41ste jaar.” In het verleden heeft Piet dan ook vele kampioenschappen gewonnen. “Vanaf 1991 ben in tot aan 2000 dacht ik acht keer kampioen geworden bij de ACON in de keverklasse.” Ze probeerden het Van Dijk bij de ACON soms lastig te maken om kampioen te blijven. “Op den duur hebben ze de regel ingevoerd die er nu bij de stockcars ook is, de snelste rijders starten achteraan, van de 28 starts dat jaar startte ik er 24 achteraan en werd dat jaar weer kampioen. De organisatie vertelde mij dat ze het niet meer wisten hoe ze mij tegen konden houden voor het kampioenschap.” Ook bij de autocross vereniging Rang Pang weet Van Dijk kampioenschappen op zijn naam te schrijven, alleen een Nederlandse titel ontbreekt nog in de grote prijzenkast van de Woerdenaar.

Sinds zijn deelname met de Honda Civic aan het Nederlands kampioenschap in de toerwagenklasse is er veel gezegd en geschreven over Van Dijk. Eerder reed hij ook al in het NK. In 2008 begon hij met de hoge kever en de twee seizoenen daarna reed hij tussen de coureurs in de Keverklasse. Daarna was het tijd voor een andere uitdaging. “Tijdens de NK cross in Lopik in 2010 ging [Frederik] Veldhuizen vreselijk hard over zijn dak in de finale”, begint hij. De heren kwamen overeen dat Van Dijk assistentie zou verlenen aan  Veldhuizen om de wagen weer rijklaar te maken, een jaar later mocht hij dan de NK-wedstrijden rijden. Tot net voor het begin van het seizoen kon Veldhuizen de wagen verkopen, uiteindelijk was het Van Dijk die de Honda overnam en in 2011 in het NK gaan rijden.

Op NK-wedstrijden zie je van Dijk niet een dag van tevoren. “Dat vind ik dan weer niets, ik ga liever op de dag zelf naar de cross toe. We hebben het één keer gedaan om een avond van tevoren naar de cross te gaan, maar dat is mij niet goed bevallen.” Sindsdien is van Dijk één van de eerste mannen op de ochtend van de cross. Soms is dat alleen, maar ook zoon Toine gaat vaak mee om zijn vader te assisteren. “Als ik alleen naar de cross ga, zijn er altijd wel mensen die mij willen en kunnen helpen. Of waarschuwen dat ik bijna moet rijden.” Dat was afgelopen seizoen in Veulen en dat was ook al zo in Baarle Nassau in 2011.” Piet van Dijk was nog bezig met aan zijn auto te sleutelen tot dat er iemand hem vertelde dat ze door een code rood al vroeger moesten opstellen. “Ik weet niet waar het aan ligt, maar het waren bijna identieke situaties en won allebei de wedstrijden toen.”

“Soms is het ook wel lang wachten hoor aan de voorstart, door wat voor reden dan ook, maar dan is mijn waterflesje leeg.” Piet vertelt dat hij altijd met een waterflesje rondrijdt en dat hij tijdens het rijden kan drinken. “Na vijf of zes rondes krijg ik zo’n droge mond, dan moet ik wat te drinken hebben.” Zo heeft Van Dijk achter zijn zakdoek voor zijn mond en een slangetje waardoor hij kan drinken. “Zo drink ik ongeveer twee of drie liter water per dag op een cross. Maar ‘s ochtends begin ik de dag met een pak chocomelk.”

Van de negatieve reacties trekt van Dijk zich niets aan, hij is te gedreven om er al mee op te houden. “We hebben na drie jaar eindelijk de Honda goed op de baan liggen.” De eerste drie jaar dat hij met de gele Civic over de baan reed was het net als over het soms een vuurpijl was zonder stok. “Uit het niets sloeg de wagen rechts of links af. Maar sinds de winter hebben we de oplossing gevonden. Het zat in de schokbrekers die vanaf het begin verkeerd afgesteld waren.” Het jammere aan de situatie vind Van Dijk dat niemand met verstand van bijvoorbeeld schokbrekers naar hem toe is gekomen om te vertellen dat zijn Proflexen niet goed waren afgesteld. “Hoe kan het nou zo zijn dat niemand ons dat vertelt terwijl ze mij wel zien stuiteren over de baan?”

Ook de zwarte vlag is geen onbekende voor Piet. “Ik heb er zelfs één in de schuur hangen”, lacht hij. In 2013 kreeg van Dijk driemaal de zwarte vlag na de finale, onder andere voor een valse start, hier was hij het wel mee eens. Dat was niet het geval in Terwolde. Van Dijk kreeg zijn tweede waarschuwing van de dag doordat hij na de finish merkte dat hij geen remmen meer had en tot stilstand kwam tegen een collega-rijder. In de afsluitende NK van het vorig seizoen in Koudum zag Van Dijk de zwarte vlag weer. Mede hierdoor mocht hij niet meedoen aan de start van de finale waar hij zich wel voor had geplaatst.

Een heel aantal mensen is van mening dat Van Dijk moet stoppen, maar daar denkt hij zelf heel anders over. “Zolang ik tot mijn 67ste moet blijven werken, kan ik ook gewoon crossen. Ik ga nog met plezier naar de schuur om alles weer te maken wat ik kapot heb gemaakt.” Dat vind Piet ook zo mooi aan de hobby: “Ik kan bijna alles zelf weer maken in mijn domein, alleen het inwendige gedeelte van de motor moet ik wegbrengen, daar ben ik te vroeg voor geboren.” Van Dijks kleinzoon is op dit moment slechts 4 jaar, maar het is al duidelijk wie de Honda krijgt: “Ik moet nog twaalf jaar doorgaan, dan kan hij rijden.”

Het afgelopen seizoen liep best aardig. In Pieterzijl werd de wedstrijd met een keurige vierde plaats afgesloten en in Veulen was Van Dijk de snelste op de baan. Ondanks de aanraking met de nummer twee in de een na laatste ronde. “De achterblijver hield wel zijn lijn, maar dat was de ideale lijn. Ik blijf daar maar achter rijden, maar dan komt de concurrentie wel erg snel dichtbij. Het gaat allemaal zo hard in deze klasse.” Gelukkig voor Van Dijk kreeg hij voor dit incident geen zwarte vlag en mag hij zijn tweede NK-overwinning op zijn naam schrijven. In Lochem valt hij stil en moet Van Dijk het met de negende plek doen, momenteel zijn schrap. Maar in de finale van Kerkdriel gaat het mis voor de automonteur. In het terugschakelen bij de eerste bocht breekt zijn schakelpook af. “Hierdoor gaat alles ineens heel snel. Ik trapte vol op de rem, maar doordat het zo snel ging gleed mijn voet tussen het gas en rempedaal in en kwam ik in aanraking met Rob van Kuringe. Na afloop heb ik dit ook tegen hem verteld dat ik ook het uiteraard niet expres deed en hier kom om te winnen.”