Crozzvisie: 58 dingen die elke organisatie zou moeten doen

Op elke wedstrijd is wel wat aan te merken. De wedstrijden duren te lang, het baanonderhoud schiet niet op en de kroketten zijn niet te hakkelen. Gastcolumnist Mandee Pauch schreef een lijst van zaken die elke organisator een keer moet proberen. Wij hebben de lijst vertaald.

  1. Elk circuit zou zijn eigen rijderscomité moeten hebben. Die elkaar elke maand of om de maand ontmoeten. Om te praten over regels, procedures, tijdschema’s en eventuele vragen. Om te kijken wat er verbeterd kan worden. Dit zal voordelen hebben voor zowel het circuit als voor de rijders. Voor beide partijen heeft het voordelen die het beste in de wedstrijden naar boven kan halen.
  1. Laat de winnaars van heats tegen elkaar rijden in korte wedstrijden. Zo krijgt de fan iets spannends en geeft de organisator elke wedstrijd een extra dimensie.
  1. Zorg voor een familie aanbod. Bijvoorbeeld: Voor 40 euro heb je twee volwassen- of drie senioren- of studententickets, vijf snacks en vijf drankjes. Het is tegenwoordig duur om als familie naar een race te gaan, waarom zou je geen familiepakket aanbieden?
  1. Elke organisator zou eens een wedstrijd vanaf de tribune moeten kijken. Zo weet je precies wat er vanuit het perspectief van de fan speelt.
  2. Start een samenwerking met de lokale wasstraat, geef korting aan fans  om hun auto te wassen. Niemand houdt van een vieze auto na de racedag.
  3. Laat fans een ronde meerijden op het circuit. Hoeveel fans hebben echt een race meegemaakt vanaf de baan?
  1. Bedank altijd je coureurs, zij blijven je als organisator waarderen.
  1. Introduceer tenminste een keer per jaar de coureurs aan het publiek. Zo krijgen de fans een band met de coureur en herkennen ze het gezicht van hun favoriet. Je staat versteld hoeveel mensen nu geen gezicht hebben bij hun favoriete coureur.
  2. Je zou je publiek (klanten) een korting moeten geven voor de volgende wedstrijd (kaartje of armbandje meenemen) als het baanonderhoud te lang duurt. Publiek betaald om de races te zien, niet om een tractor op de baan te zien.
  3. Help elkaar! Combineer de promotie van je event met andere wedstrijden.
  4. Organiseer eens per jaar een feest voor al je fans en laat ze gratis naar binnen.
  5. Organiseer een schadefonds voor je coureur. Vraag sponsoren om elke wedstrijd een klein bedrag te storten in een fonds zodat je wat geld uit kunt keren als coureurs heel veel schade rijden op je circuit.  Stel goede regels op voor er onrust van komt, geef het een coureur die trouw is aan de organisatie.
  6. Geef coureurs een bonus als ze een finale winnen in twee klasses.
  7. Controleer je toiletten regelmatig erg goed.
  8. Houd de prijsuitreiking in een ‘victory lane’ waar de fans er ook bij kunnen zijn. Laat fans de coureur feliciteren en geef een gesigneerde vlag van de coureur aan een van de kinderen.
  9. De organisator zou twee bekers moeten maken. Eén voor de coureur en één voor de coureur om weg te geven aan een fan.
  10. Promoot rivaliteit tussen coureurs. Geef fans een reden om te juichen voor hun favoriete coureur.
  11. Geef fans de kans om een coureur en zijn crew te ontmoeten, in de auto te zitten en eventueel de vrachtwagen te laten zien.
  12. Geef mensen die vlakbij het circuit wonen een gratis toegangskaart om op de wedstrijddag te komen kijken.
  1. Beloon de vaste bezoekers van je wedstrijden. Dit zijn de diehards, zij komen elke week weer. Je zou ze moeten bedanken met een entreekaart, een shirt of een hapje/drankje. Hier heb je op den duur profijt van.
  1. Organiseer een netwerkavond voor je sponsoren. Laat bedrijven en ondernemers zien hoe mooi de sport is en laat ze onderling netwerken. Nodig mensen ook uit om een invitee mee te nemen.
  1. Geef een fan de kans om een dag te werken bij een team.
  1. Blijf altijd heel erg vriendelijk.
  1. Organiseer rondleidingen door de pits.
  1. Zorg ervoor dat je medewerkers een lach op hun gezicht hebben. Wie wil er 20 euro betalen met een chagrijn achter het raam. Lachen blijft in de herinnering.
  1. Maak een ideeënbus, vraag je bezoekers altijd om feedback en input. Kan geen kwaad, toch?
  1. Organiseer een historische race. Zorg voor legendes uit vervlogen tijden, vertel en laat de geschiedenis van de sport zien.
  1. Organiseer een event voor toekomstige coureurs. Nodig jonge kinderen uit om hun auto’s mee te nemen en laat ze een paar rondjes over het circuit rijden.
  1. Probeer een beknopt maar gevarieerd programma op de baan te brengen. Misschien zijn zes klasses op een dag toch wat veel?
  1. Evalueer de catering. Kijk na elke race kritisch of de kwaliteit van het eten goed is.
  1. Laat oudere bezoekers binnen voor de halve prijs.
  1. Laat een fan de functie van starter bekleden, laat ze de groene vlag zwaaien aan het begin van een race.
  1. Zorg dat je social media up to date is.
  1. Maak de deadline voor het cancellen van een wedstrijd voortijdig bekend. Zo weet de bezoeker of hij naar het circuit moet komen in geval van slecht weer.
    SM_86

    SM_85

    “Behandel de coureurs fair. Favorieten bestaan niet.”

  1. Werk samen met lokale scholen om kinderen te laten zien wat de sport is.
  1. Zorg dat het huldigen van winnaars niet te lang duurt.
  1. Behandel de coureurs fair. Favorieten bestaan niet.
  1. Zorg voor speelplezier voor kinderen. Zij zitten niet de hele racedag rustig op een stoel.
  1. Maak een nieuwsbrief waar je fans altijd op de hoogte kunt houden.
  1. Mooi weer = een ijsjesverkoper. Kan niet missen.
  1. Zorg voor een persoon die vragen kan beantwoorden van bezoekers. Over het tijdschema, wie wanneer moet racen, waar de toiletten zijn. Mensen die voor het eerst komen hebben vaak veel vragen.
  1. Geef elk team een tijdschema van de wedstrijden. Die kunnen ze meegeven aan vrienden, familie of fans.
  1. Elk circuit zou een gebied moeten hebben waar de verkoopstandjes zijn, zodat het gemakkelijk te vinden is.
  1. Zorg ervoor dat de line-up van de races goed op het bord hangt voor je coureurs naar de voorstart roept.
  1. Bewaar de leukste/spannendste klasse niet voor het laatst. Het hoogtepunt moet niet als laatste komen.
  1. Geef een kalender van andere races weg als coureurs in de pits komen.
  1. Zorg dat je geluidssysteem in de pits goed werkt. Doet dat het niet? Zorgt dan dat iemand de coureurs op kan roepen in de pits zodat niemand zijn race mist.
  1. Organiseer handtekeningensessies voor een race of tijdens de pauze.
  1. Zorg dat je circuit genoeg tractoren heeft om beschadigde auto’s af te slepen.
  1. De laatste race van het jaar moet een show zijn, maak er een jaarlijks evenement van.
  1. Organiseer een wedstrijd met het thema ‘retro’. De fan met de outfit die het meest retro is, wint een entreekaart voor de volgende wedstrijd.
  1. Zorg voor een programmaboek waar het publiek in kan lezen. Goede verhalen, foto’s, uitslagen, klassementen, reglementen enzovoort.
  1. Laat in het programmaboek ook zien welke klasses rijden. Onder elke foto staat een kleine beschrijving van de klasse met motorinhoud, gewicht en andere specialiteiten. Zo leert de fan meer over de verschillen tussen de klasses.
  1. Zorg voor een ‘fan van de dag’ of een ‘coureur van de dag’ in het programmaboek. Mensen vinden het leuk als ze lezen over fans of coureurs die ze kennen.
  1. Zorg voor een extra show bij speciale gelegenheden zoals Pasen en Koningsdag.
  1. Zorg dat je terrein toegankelijk is voor rolstoelen.
  1. Zorg voor een zelfde uitstraling bij je medewerkers. Ze dragen allemaal hetzelfde shirt en hebben geen kleding of pet van een coureur. Als medewerkers voor je organisatie aan het werk zijn mogen ze niet laten zien wie hun favoriet is.
  1. Wees altijd consequent met je regels. Als je ze verandert, zorg dan dat iedereen op de hoogte is.

Mandee_Pauch
Mandee Pauch doet public relations in de Amerikaanse speedwaywereld en schrijft daarover regelmatig op haar website. Dit artikel verscheen eerder onder het noemer ’85 ideas every racetrack should try’. Pauch gaf exclusief toestemming aan Crozz Magazine om het artikel te vertalen.

Vertaling: Leanne Miedema