CrozzVisie: Pik een graantje mee van MaxMania

Het is zondagochtend 7.15 uur. Normaal gesproken gaat de wekker om naar een cross af te reizen of kruip ik vers uit de kroeg net m’n bed in. Deze zondag is anders. Ik sta met ruim 2.000 – voornamelijk  Nederlanders – voor de poort in Les Combes.

Het halve land is uitgelopen voor de Belgische GP met maar een reden: Max Verstappen. Naar schatting reisden zo’n 80.000 Nederlanders af naar het mooiste circuit van Europa om ‘onze’ held te zien strijden tegen de groten der aarde.

Daar, voor de poort om kwart over zeven, spreek ik met verschillende mensen. Naast mij een vader en een zoon. Een rugzak met een twee flesjes water, een tube zonnebrand en twee kleine krukjes om op te zitten. Echt goed voorbereid zijn ze niet. Ze komen voor het eerst op een circuit, laten ze me weten. We raken in gesprek.

Als ik het Oosterse accent herken vraag ik voorzichtig waar ze vandaan komen. Het antwoord: “Lochem.” Als ik ze voorleg dat ons reizende NK-circus daar al een aantal jaren op rij komt kijken ze me met verbaasde blikken aan. “Nooit van gehoord,” zegt de zoon terwijl hij een trekje van zijn shagje neemt.

Ook vaders kent het evenement niet. Ik vertel ze over het hoe en waarom van onze sport en probeer ze enthousiast te krijgen. “Klinkt wel leuk,” zegt de zoon als hij deze keer zijn shagje uitdrukt op de grond. “Misschien toch maar eens gaan kijken.”

Tevreden schuifel ik een paar passen vooruit richting de poort. Nog maar 500 wachtenden voor me. Blij met het feit dat ik mensen heb kunnen vertellen over de sport maar toch ook wel een beetje verbaasd en teleurgesteld. Hoe is het mogelijk dat mensen die zo dichtbij een groot evenement wonen als het NK Autocross, niet bekend zijn met onze sport?

Wat moeten we aan marketing en communicatie doen om onze sport wel bij een breder publiek aan te prijzen? De autocross en autosport in het algemeen moet toch een graantje mee kunnen pikken van het Max-effect? Aan Max Verstappen als nationale autosportheld ligt het in ieder geval niet.

SPA, BELGIUM - AUGUST 28: Fans arrive at the circuit for the Formula One Grand Prix of Belgium at Circuit de Spa-Francorchamps on August 28, 2016 in Spa, Belgium. Red Bull Racing. (Photo by Dan Istitene/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // P-20160828-00687 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //