De wagen waar Van Leeuwen de sprinterwereld mee wil veroveren

Ton van Leeuwen is niet direct een naam die je zou linken aan een sprinter. Hij staat meer bekend als een van de succesvolste coureurs uit de toerwagenklasse. Toch duikt Van Leeuwen nu samen met Jos Constable onder in de wereld van de framebouwers en zijn ze aan een eigen project begonnen.

De heren Constable en Van Leeuwen kenden elkaar al wat jaren nadat ze tegen elkaar reden bij de Rang Pang. Later kruisten de wegen van de twee opnieuw in het NK Autocross en uiteindelijk ontdekten de heren een gedeelde visie te hebben op het bouwen van sprinters. “Je ouwehoert heel wat af en toen kwamen we erachter dat we steeds vaker op één lijn zaten wat betreft de gedachte van sommige dingen”, vertelde Van Leeuwen in gesprek met DeCrozz.nl. “Jos [en broer Martijn] hebben nu zo’n ding gekocht en zelf had Jos ook al plannen om eentje te bouwen. Ik had zelf ook al een keer nagedacht om zoiets te gaan doen en toen hebben we besloten het gewoon samen te doen.”

Vooral de drive om zelfs iets te bouwen heeft geleid tot de start van het project, aldus Van Leeuwen. “Je ziet heel veel kopieergedrag in de sport en dat is ook logisch. Iedereen kijkt naar wat er vooraan rijdt en probeert dat zelf te kopen of na te maken. Daar is niets mis mee, maar we hebben ook een paar dingen gezien waarvan wij vonden dat het niet nodig was.” De heren hebben hun eigen gedachte over het maken van een sprinter frame waarop Jos aanvult: “We hebben ons eigen ideeën, dat we alles zelf maken, we hebben zoveel ideeën met z’n tweeën, die bijna allemaal goed op elkaar aansluiten.”

Gevraagd welke zaken zoal belangrijk zijn, voegde hij toe. “Sommige dingen kunnen gewoon anders, of het nu makkelijker is of juist sterker. We hebben allerlei plannen die afwijken van de dingen die nu bestaan. De wielgeometrie is bij een sprinter natuurlijk heel belangrijk en daarover hebben we wel een aantal ideeën. Hoe kan de start beter worden? Hoe kun je de bochtensnelheid opvoeren, wanneer ligt een wagen stabiel op de baan? Daar hebben we allerlei ideeën over en hebben we ook al flink onderzoek naar gedaan. Het blijkt in theorie dan te kloppen, maar in de praktijk ziet het er toch weer anders uit.”

Het is de zoektocht naar perfectie waar Van Leeuwen en Constable al een aantal maanden mee bezig zijn. Constable voegt toe: “Als je daar een beetje in verdiept, kun je bijna alles berekenen. Als je dat dan weet kun je daar op verder borduren. We hebben er wel goed over nagedacht, het is geen idee wat ontstaan is in de kroeg en waar we zomaar mee beginnen. Het is wel een goed doordacht plan. In ons hoofd hebben we de wagen al, nu moet het alleen nog echt gebouwd worden.”

“We kijken bij niemand af”

Waar de heren Constable en Van Leeuwen bij andere projecten nogal wat opvallende zaken zagen “waar bijna niet goed over nagedacht kan zijn”, hebben ze zich zelf voorgenomen vanaf nul te beginnen. “We hebben het reglementenboek ter hand genomen en alles zo minimalistisch mogelijk gebouwd. De wagen moet rond de verplichte 400 kilogram gaan wegen, ieder buisje dat we gebruiken komt op de weegschaal zodat we binnen de marges blijven. Dan hebben we een kooi staan en moet de rest opgebouwd worden.” Waar het nieuwe project in afwijkt ten opzichte van bestaande frames is dat ze voornemens zijn geen kappenset te gebruiken. “We volgen het ‘naked frame’-principe dat je bij sommige motorfietsen ook wel ziet. Het wordt allemaal mooi gelast, alles is zichtbaar namelijk. Na functionaliteit en gewicht komen de looks echt op de derde plek.”

Het eerste exemplaar wordt door de gebroeders Constable ingezet die momenteel in hun debuutseizoen zitten van de Sprintklasse 1600. Het tweede frame is voor Antonie van Leeuwen, de zoon van Ton, waarmee “een droom in vervulling gaat”. Ondertussen wordt ook al gewerkt aan een mal om in de toekomst sneller te kunnen produceren, gaf Van Leeuwen te kennen: “Het moet een bouwpakket worden zodat we sneller kunnen produceren als daar vraag naar is.”

Volgens Constable moet de start het sterke punt worden van het nieuwe JT Customs-frame: “Als we af en toe een snelle start kunnen laten zien, we mee kunnen strijden en laten zien dat de auto snel is, zijn wij al tevreden. Het is waarschijnlijk te hoog gegrepen om direct Nederlands kampioen te worden, dat is nu eenmaal erg lastig. We willen laten zien wat we kunnen en hebben niet de illusie dat we daarbij iedereen direct zoek rijden. We kunnen een goede start hebben en als je daar twintig meter pakt, probeer dat dan maar eens dicht te rijden. Daarom is de start zo enorm belangrijk.”

Terwijl de gebroeders Constable nog maar net de overstap hebben gemaakt uit de Divisie V, hoeven de fans niet te rekenen op een move van Van Leeuwen richting de sprinters. “Ik heb liever wagens met een beetje ruimte om me heen, ik heb een jaar samen met Bram den Hartog gereden en ik vond het leuk, maar ik had niet het echte ‘Yes-moment’ en dat heb ik in de EVO wel.” Constable vult aan: “Wij zijn juist vanuit de gewone wagens overgestapt om dat ‘Yes-moment’ wel te krijgen in een sprinter. Het is vreselijk lastig om te rijden maar ook zo leuk.”


Lees ook: