Dirk-Jan Middelveld: Van Nissan naar een Jetski

Dirk-Jan Middelveld leek totaal niet op titelkoers te liggen, tot hij in Hieslum tegen Rens van der Haas streed in de finale. Met slechts een punt achterstand liep Middelveld het kampioenschap mis. In 2017 stapt hij buiten zijn comfort zone met een nieuwe motor. DeCrozz.nl blikt met Middelveld terug op afgelopen jaar en kijkt vooruit naar het nieuwe seizoen.

De concurrentie is altijd sterk in de sprintklasse 1600, maar Middelveld draait al heel wat jaren mee in de top van het klassement. In 2013 schopte Middelveld het tot de tweede plek achter Rens van der Haas. Het jaar daarna reed Middelveld maar twee wedstrijd, maar won hij wel een NK. De andere werd hij tweede. In 2015 greep Middelveld net naast het podium tijdens een zinderende ontknoping in Baarle-Nassau. En afgelopen jaar stond de inmiddels drivoudig kampioen Van der Haas weer in de weg voor Middelveld: “Rens is altijd een sterke concurrentie.Hij had halverwege het seizoen twee overwinningen op zak, dan weet je dat het heel moeilijk wordt. Bij ons ging het de eerste helft van het seizoen een stuk minder.”

‘Het is wel heel erg gaaf dat je weer één gewonnen hebt’

Afgelopen jaar verliep de eerste helft van het seizoen niet vlekkeloos. Zeker niet toen duidelijk werd dat een van de favoriete banen van Middelveld niet meer in de kalender voor zou komen: “Helaas viel de wedstrijd in Lochem uit. Dat is een baantje wat onze auto en mij ligt.” Toch herpakt Middelveld zich: “Achteraf zaten we er nog heel dicht bij met twee goede resultaten in de laatste twee wedstrijden.

Met die laatste wedstrijden bedoelt Middelveld de overwinning in Benschop. Na een spannend gevecht in de finale trekt hij daar aan het langste eind. “Het was een zenuwslopende finale”, reageert een blije Middelveld na afloop. “Het is wel heel erg gaaf dat je weer één gewonnen hebt.”

Bekijk hieronder de reactie van Dirk-Jan Middelveld na het winnen van de NK in Benschop

Zeker na het missen van de finale een wedstrijd eerder in Reutum: “Het ging toen in de eerste manche al mis met een valse start op de eerste rij. Dan moet het gebeuren vanaf rij twee en drie, dan moet je een dosis geluk hebben wil je nog een redelijke kwalificatie neerzetten. Dit lukte niet en in de kleine finale kon ik niet overtuigend rijden. Daardoor moesten we de finale van de zijlijn bekijken. Dat zegt wel iets over de competitie in deze klasse.”

Tijdens de seizoensafsluiter in Hieslum bleek Middelveld toch nog tot de kanshebbers te behoren voor de nationale titel, al werd het werd lastig Van der Haas van de titel te weerhouden. De concurrentie bleek echter niet in staat Van der Haas te bedreigen: “Zij kwamen allemaal in de problemen, behalve Rens en ik. Ik wist dat het in de eerste bocht van de finale moest gebeuren. Uiteindelijk haalde ik een tweede plek in de finale en daardoor ook een tweede plek in het kampioenschap. Dat verraste mij wel.”

Vreemde eend in de bijt

De voorbereidingen voor het komend seizoen zijn al in volle gang. Zo kan Middelveld melden dat er een motorwissel aan zit te komen. “We zijn bezig met een andere motor waarmee we inzetten op een grote verbetering in vermogen en gewicht. De auto blijft verder in grote lijnen ongewijzigd.” Met de motorwissel levert Middelveld wel een mate van zekerheid in, de Nissan was bekend terrein voor Middelveld en zijn team: “We hebben bijna tien jaar met het Nissan concept gereden. Qua betrouwbaarheid was daar geen winst meer te behalen, dat was gewoon top. Met die auto het podium op is ons ultieme doel, ook dit seizoen.”

Waarom dan toch de overstap naar het nieuwe concept? “De prestaties van de Nissan zijn ook goed maar hiermee zitten we ook wel aan het maximum wat mogelijk is met dit concept.” Het team van Middelveld slaat een nieuwe weg in om verder te ontwikkelen. Daar wordt al een aantal jaren aan gewerkt, aangezien dit niet binnen een winter te realiseren is. Samen met zijn broer heeft Middelveld al veel tijd besteed aan de ontwikkeling, samen met andere teamleden: “Martin Rotink is het technische brein achter de motor. Op de cross zijn we met een team van vijf mensen, die helpen mee aan de auto.”

Middelveld vervolgt: “Om een stap te maken zijn we op zoek gegaan naar een combinatie van een motorfiets en een automotor om gewicht, vermogen en degelijkheid te optimaliseren.” In de zoektocht kwam Middelveld terecht bij iets unieks: “Het is op basis van een jetski-motorfiets blok die in de lengte richting achter onze Sadev versnellingsbak komt. Het is inderdaad wat unieks.” Er moet nog veel gebeuren voor Middelveld klaar is voor het nieuwe seizoen, de overstap van Nissan naar de Jetski-motor past echter wel bij het team: De Nissan was ook al een vreemde eend in de bijt, dus dit past wel bij ons. We zullen nog wel wat kinderziektes tegenkomen dit seizoen.”