Eurol/VEKA NK Autocross: 266 inschrijvingen

Het Nederlands kampioenschap autocross leeft. Met 266 inschrijvingen voor het nieuwe seizoen belooft 2016 een groots jaar in het Eurol/Veka NK Autocross te worden. Ook dit jaar moeten selectiewedstrijden afgewerkt worden om duidelijkheid te krijgen wie definitief mogen deelnemen aan het NK. Crozz Magazine zet al het nieuws omtrent het NK op een rij.

  • Maar liefst 266 inschrijvingen voor NK 2016
  • Selectiewedstrijden in Aalten en Keijenborg
  • Alle NK kampioenen van 2015 ook in 2016 in actie
  • EuroPokal-kampioen maakt overstap naar NK
  • Belgische Rallycross-topper in de Keverklasse

Opvallend: selectiewedstrijden bij de junioren

Voor SONAK kwam het onverwacht, maar ook in de jongste klasse van het kampioenschap moeten selectiewedstrijden uitsluitsel geven over de definitieve deelnemerslijst. 38 coureurs staan ingeschreven, terwijl er maximaal dertig mogen deelnemen in het NK. Op Werner van Rossum en Marc van Wijlen na komt de hele top-10 weer in actie komend seizoen. Daarbij komt een derde naam uit de Pijnenburg familie, naast Erik senior en Erik junior komt ook Romy aan de start. Zij zal dat doen met de ex-Valentijn Hendriks kampioensauto van 2013. Ook uit het Noorden van Nederland komt flinke toestroom in de juniorklasse met de gebroeders Kuil, Devin Vlaar en het jongere broertje van Arjen de Wilde, Otto. Ook Lars van Kuringe probeert aan de start te staan van het NK, ditmaal met de volledige steun van vader Rob die mede hierdoor zelf niet start in de toerwagenklasse.

Veel belangstelling voor de Sprint 1600

In totaal kwamen er 51 inschrijvingen binnen voor de populaire sprintklasse 1600, daarbij een aantal nieuwe coureurs. Van die inschrijvingen hebben 18 coureurs zich automatisch geplaatst, mede door een goede klassering in het vorig jaar of een overstap uit een andere klasse. De 33 andere coureurs mogen in twee selectiewedstrijden uitmaken wie aan mag treden tijdens de eerste NK in Albergen. Edwin Tolkamp en Andre Vrieze hoeven dat niet te doen, zij zijn automatisch geplaatst. Hetzelfde geldt voor Ronald Groot die samen inschreef met Chris Wagenaar. Rene Snippe heeft de WMS-sprinter inmiddels meer dan eens de sporen gegeven en wil dit seizoen doorbreken in het NK. Ook op de lijst staat Rene Hofstra, de voormalig Sprint 2000-rijder die – zo is ons beloofd – terugkeert in opvallende Crozz-kleuren. Met Hendrik Kornet en Lammert Oord staan er nog twee geroutineerde namen aan de start, zij zetten hun zinnen in eerste instantie op plaatsing voor het NK. Voor vader en zoon Uenk geldt hetzelfde, zij moeten zich door de selectiewedstrijden plaatsen voor het NK.

Na een aantal seizoenen Divisie V gaat Mariska Verhees haar geluk beproeven in de Sprint 1600. Desondanks staat ze nog steeds ingeschreven in de standaardklasse maar met de PML-sprinter zal ze een nieuwe uitdaging aan gaan. Marc van Wijlen komt over vanuit de juniorklasse en heeft de PML van Barend Nagel overgenomen. Nog een nieuweling is Wouter Blok die zijn MR2 AW11 Toyota aan de kant heeft gezet voor een sprinter waarmee hij in het NK wil starten. Voor het zover is moet hij eerst bij de beste 27 rijders komen om mee te mogen doen.

Complete top zestien staat weer aan de start in divisie V

Wederom is de animo in de Standaardklasse divisie V groot. Er zijn 51 inschrijvingen binnengekomen waarvan er slechts 45 mee kunnen doen. De eerste vijftien zijn geplaatst en dus moet er om de andere dertig plekken gestreden worden. Kampioen Stephan van Dijk gaat in equipe rijden met Mark Hoogendoorn. Verder staat de gehele top 16, want dat was één derde deel van de einduitslag van 2015 ingeschreven. Ook is er de terugkeer van Ale Haarsma die het met een Honda Civic gaat proberen. Kan hij net als bij de toenmalige Divisie A kampioen worden in zijn debuutseizoen? Kevin van Beek, voormalig kampioen bij de junioren, staat eveneens ingeschreven voor de Divisie V net als Sander de Haan. De Haan werd afgelopen jaar kampioen in de EuroPokal en de Drent wil een gooi doen naar het nationale kampioenschap. Zien we de zusjes Kuipers weer samen terug als equipe wat ze in de juniorentijdperk ook al deden. Heeft met de opvallende rijstijl Hein Durk Vellema hulp gekregen van oudere broer Ybe, misschien speciaal voor op de zandbanen, om samen voor de titel gaan. We moeten het allemaal afwachten, eerst moet nog bekend worden wie er doorstromen van uit de selectie wedstrijden naar het NK en wordt Ronny van Lankvelt dan weer de beste, die na verluid in een nieuwe Toyota Yaris van start gaat in deze standaardklasse divisie V, voor wat het waard is natuurlijk?

SW1

Vorig jaar moesten de dames en heren van de divisie V in Langeveen en Pieterzijl strijden om NK tickets, van Lankvelt kwam als best presterende rijder uit de bus

Selectiewedstrijden in Aalten en Keijenborg

De niet automatisch geplaatste coureurs krijgen in twee wedstrijden de gelegenheid om een ticket te halen voor het NK. Dit moeten ze doen op twee banen in Aalten en Keijenborg. De eerste wedstrijd in Aalten, op een zandbaan is op 10 april, twee weken later valt op 24 april de beslissing in Keijenborg op een baan waar zowel zand als klei de ondergrond betreft. Het is voor de zowel de organisatie van de de club crossen in Aalten en Keijenborg als de SONAK een flinke uitdaging om de bijna 100 extra deelnemers, wat betekend 24 extra starts in goede banen te leiden.

Volle bak bij de superklasse en toerwagens

Bij de toerwagens en de superklasse zijn ook de maximale inschrijvingen overschreven met allebei slechts één inschrijving. Alle geplaatste deelnemers gaan automatisch door en de laatste inschrijver komt op reserve te staan. Bij de toerwagenklasse is het Willem Oldenziel die bij tijd en wijle indruk maakte met de Baleno die in de wachtkamer zit. Hetzelfde geldt voor Douwe Snip in de superklasse. In beide klasses kwamen het maximale aantal van dertig inschrijvingen binnen.

Nieuwe projecten en bekende namen in de toerwagenklasse

Alle Nederlands kampioenen van 2015 komen ook dit seizoen in actie. Eerder werd al bekend dat de 18-jarige Werner van Rossum dit doet in de toerwagenklasse. Natuurlijk ontbreken de gebroeders Breederland niet op de startlijst, net als Ton van Leeuwen en Piet van Dijk. Ook Adriaan Boele keert terug in het Nederlands Kampioenschap. Eerder werd al bekend dat Boele de gele Skoda van Peetoom overgenomen heeft om die rijklaar te maken voor het Europees kampioenschap. Maar Boele zal ook wat wedstrijden meepakken in het nationale kampioenschap. In de toerwagenklasse rijden vijf ex-Nederlands kampioenen mee. Marco Tuchter is misschien wel de meest opvallende. Tuchter werd in 1998 en 2006 kampioen en stopte niet lang daarna. In 2016 keert hij terug om een gooi te doen naar de NK-titel.

Frank Schoenmakers keert terug met naar verluidt een prachtige Subari BRZ. Bekende namen als Eric van der Valk en Richard Kools staan eveneens weer op de lijst, net als Robbert Beelen. Hij bouwde samen met Erik Messink een versie Audi. Messink zelf komt als het goed is met de VW Golf van Roelof Bos aan de start. Sander Borgonje is nog zo’n outsider voor de titel die na winst in Baarle-Nassau aan de vooravond staat van een nieuw seizoen. Bert-Jan Hoepel, de Nederlands kampioen divisie V van 2013, staat voor een nieuwe stap in zijn carriere. Hij is op het moment druk bezig met het opbouwen van weer een Toyota. Deze keer wordt het geen Celica maar een Corrola met een zeldzame 2,7 liter 4-cylinder motor.

Pedro Cokelaere (B) aan de start bij de kevers

De Belgen hebben de smaak te pakken in de keverklasse, zoveel is duidelijk. Na het kampioenschap van Peter Timmermans schreef ook een andere Belg zich in voor het Nederlands kampioenschap: Pedro Cokelaere. Hij is zeker geen onbekende in de crosswereld, is werkzaam voor R-Power en is bekend met de techniek in deze wagens. Daarnaast is hij in het verleden Nederlands en Belgisch kampioen Rallycross geweest. Voor Cokelaere staat naar verluidt een groene R-Power kever klaar voor zijn eerste seizoen in het NK. Daarnaast nog vijf coureurs met een Nederlandse titel op hun naam: één van hen is John Verberk wil nu dan echt eens doorbreken in de keverklasse en gaan voor het vierde kampioenschap in vier klasses. Hij liet in Baarle-Nassau al zien dat er rekening met hem gehouden moet worden. Peter Theunissen heeft zich alleen ingeschreven terwijl Edwin Hafkamp in equipe met Richard van Schaick zal starten. Verder zijn de ‘usual suspects’ in deze klasse van de partij waar het waarschijnlijk weer close gaat worden om de Nederlandse titel.

SW3

Rallycross kampioen Pedro Cokelaere gaat deelnemen in de keverklasse. F&S van de gebroeders Postma maakt opwachting in de superklasse. Ook Poelstra presenteerde tijdens de Racing Expo zijn wagen voor bij de supers. Toon van Steenhoven, oud div A rijder heeft zijn eerste testmeters achter de rug in zijn sprinter.

 

Familiedagen in de superklasse

In de superklasse eveneens een sterk startveld met het maximaal aantal inschrijvingen. Daarbij een heel aantal families. Wat te denken van Lars Goossens die vader Jos naast zich mag verwachten in de oudere wagen van Goossens Racing. Ook de Amsterdammers van Van Grieken gaan het weer problemen, Max en Johan staan weer aan de start in de blauwe monsters en hopen de leveringsproblemen achter zich te houden.

Gerrit en Jeremy Nap staan ook weer ingeschreven. Nap senior genoot afgelopen jaren meerderde keren van zijn zoons optreden met een derde plaats in het eindklassement. Ook in equipe vorm: Frank en Henk Arentsen komen samen aan de start met nog een opvallende inschrijving uit de Arentsen-hoek: Hendrik-Jan gaat eveneens deelnemen bij de ‘grote broemies’. Eerder werd al bekend dat de broers Postma vaarwel zeiden tegen de keverklasse en met een nieuw F&S frame bij de supers aan de start komen.

Met onder andere de samenstelling van equipes telt de superklasse acht voormalig Nederlands kampioenen. Zeker met de terugkeer van Belg Patrick Mommen en Freek Gussinklo in deze klasse. Sven Hesselink rijdt na een oproep op sociale media met Duitser Marcel Bleicker en wat kunnen we verwachten van Pieter Poelstra die met de Trackline wagen aan de start komt die hij overnam van Adriaan Boele?

Elf voormalig kampioenen in de Sprintklasse 2000

Ook in de Sprintklasse 2000 zien we een aantal bekende namen die uit andere klasses komen. Zo maakt Toon van Steenhoven zijn debuut na een lang seizoen voorbereiding en gaat ook Dave Tijdink het op het NK proberen in de sprintklasse 2000. Haitze Idzenga gaat dit seizoen hopelijk dan echt van start in de Ex-Snip Sprinter. Herbert ter Maat heeft een 2000cc motor gevonden en hij komt na een lange tijd in de lichte klasse nu met een nieuwe uitdaging. Edwin Tolkamp komt ook over uit de 1600-klasse en maakt zijn opwachting in de Pitstop Racing-bolide. In de Sprint 2000-klasse komen zodoende elf (voormalig) Nederlands kampioenen aan de start, een derde van het totaal. Patrick Cleys is voldoende hersteld van zijn crash vorig jaar in Hoogkerk, hij keert terug. Thomas Weh kiest na een jaar proeven in de superklasse nu voor de Sprint 2000 met een Honda S2000-motor.

 

Check de complete registratielijst voor het NK Autocross hier