Exclusief: De nieuwe toerwagen van Tom van den Heuvel

In het CrozzClassics-interview van deze zondag las u het verhaal van twee ambitieuze Noord-Hollandse heren die in 2015 de wereld van de vrije standaardklasse hadden veroverd. Na enkele jaren in die klasse was het echter tijd voor een nieuwe uitdaging en Tom van den Heuvel en Tom Roelofsen begonnen aan de bouw van een toerwagen. Nu, in het voorjaar van 2020, is deze wagen bijna klaar en stelden de heren de eerste beelden van deze nieuwe Honda CRX exclusief beschikbaar aan DeCrozz.nl.

Lees ook: CrozzClassics: Interview met Tom van den Heuvel (2016)

Er wordt in Purmerend druk gewerkt aan het afronden van de Honda CRX. Daar heeft flink wat tijd ingezeten. Het is namelijk niet een eenvoudige stap van de soms wat ruwe vrije standaardklasse naar de toerwagenklasse. Wat de beide klassen gemeen hebben is dat er flink geëxperimenteerd kan worden met de technische limieten. Maar toch zijn er wel wat zaken die overeenkomen, legt Van den Heuvel uit aan deze website: “De toerwagen is gebaseerd op onze oude vrije standaard. De filosofie van de wielophanging is gelijk waarbij we slechts enkele kleine wijzigingen hebben doorgevoerd.” Op motorisch vlak is het een en ander veranderd en is het letterlijk passen en meten. Het viel namelijk niet mee om een grote zware motor in de relatief compacte CRX te bouwen. “De beperkte ruimte van een crx en de combinatie met een turbo is een lastige klus voor ons”, legt Van den Heuvel uit. “De motorruimte van een auto uit 1984 met origineel een 1600-motor erin, maakt het inpassen van een Honda 2400cc met turbo lastig. Het is voor ons bovendien een grote omschakeling om van het ongeblazen concept naar een geblazen concept te gaan.”

Nadat er lange tijd gewerkt is aan de wagen, zitten de heren nu wat betreft de bouw in een afrondende fase. Maar daar zit nogal wat tijd in. “De bedrading zit erin en de laatste hand wordt gelegd aan het aansluiten van de leidingen, het nalopen van de diverse systemen en de laatste puntjes op de i zetten. We hebben in de planning om met twee weken de schokdempers in te laten meten bij Proflex waarna we toe zijn aan het opstarten van de auto.” Ook wat dat betreft hebben de mannen een ontwikkeling doorgemaakt. In de eigen werkplaats is namelijk gewerkt aan een manier om de machine zelf te kunnen testen. “Het afstellen van de auto zal in tegenstelling tot voorgaande jaren in eigen huis gebeuren, we zijn namelijk naast de toerwagen ook bezig geweest met het uitwerken en in elkaar zetten van onze eigen testbank”, vervolgt hij. “Om ons goed voor te kunnen bereiden hebben we ervoor gekozen om naast de schokdempers en aandrijfassen alles in eigen huis te maken”

Van den Heuvel, die in 2015 het Nederlands kampioenschap van de Vrije Standaard Series op zijn naam schreef, hoopt dit seizoen nog in actie te komen met de wagen. Hoge verwachtingen heeft hij vooraleerst nog niet. Het huidige seizoen wordt – als deze eenmaal op gang komt – vooral gezien als een leerjaar: “We kijken met grote spanning uit naar ons eerste leerjaar en hopen de jaren erop serieuzer mee te doen nadat alle kinderziektes eruit zijn.”

Foto’s: De nieuwe Honda CRX-toerwagen van Tom van den Heuvel