EXCLUSIEF: Klaassen en Van der Coelen slaan handen ineen met nieuw concept

Er vormt zich voor 2021 een nieuwe alliantie in de Sprintklasse 2000. Mervin Klaassen rijdt vanaf komend seizoen in een hagelnieuwe wagen. Die wordt momenteel gebouwd door framebouwer JvdC, het bedrijf van Superklasse-kampioen van 2018 René van der Coelen. Het nieuws is door beide partijen bevestigd aan DeCrozz.nl.

Klaassen is onverminderd ambitieus voor 2021. De Zeeuw behoorde de afgelopen jaren op pure snelheid tot een van de beste coureurs in de Sprint 2000, maar sleepte de titel nog nooit in de wacht. Nu moet daar verandering in komen. De voorbije maanden sloeg Klaassen de handen ineen met Van der Coelen, die met zijn JvdC-frames vooral actief is in de Sprint 1600 en de Superklasse. Met een gloednieuw concept komt Klaassen komend seizoen – als er weer gereden kan worden – in actie. “Alles is nieuw”, stelt Klaassen in gesprek met DeCrozz.nl. “Er ligt een aanvraag voor een nieuwe kooi bij de KNAF. JvdC had eigenlijk geen frame voor tweewiel aandrijving, dus deze wordt helemaal nieuw gebouwd. De laatste jaren was het een beetje de mode om elkaars ideeën over te nemen en zodoende meer snelheid te vinden, maar dit is een nieuw concept.”

Tekst gaat onder de foto door

Met betrekking tot de voorwielophanging heeft Klaassen samen met Van der Coelen een nieuw concept ontwikkeld, ook wordt er gebruik gemaakt van materialen die nog niet zo vaak in de autocross gebruikt zijn. Alles met de ambitie om op korte termijn mee te doen om de prijzen: “Ik wil heel graag kampioen worden. Dat hoeft wat mij betreft geen vijf jaar meer te duren”, zegt Klaassen met een lach. “Op motorisch vlak zitten we allemaal op de limiet, met de banden hebben we de afgelopen jaren grote stappen gemaakt. Nu weten we dat we met het chassis nog een grote stap kunnen maken.” Klaassen speelde al langer met het idee om iets anders te proberen, maar na een van de weinige krachtmetingen in Pieterzijl (begin september) wist hij dat er iets moest gebeuren. “Ik merkte dat de concurrentie een stuk sneller is geworden en dat ik harder moest werken. Ik ben kort daarna met René aan de praat geraakt en zo zijn we tot deze samenwerking gekomen.” Ook schokdemperleverancier Proflex werd in het proces betrokken.

Voor Van der Coelen is het ook een mooie nieuwe uitdaging. Hij was de laatste jaren als framebouwer niet echt actief in de Sprint 2000. “We hadden plannen om een 2WD-concept te maken, maar nu komt dat door de samenwerking met Mervin een beetje in een stroomversnelling”, vertelde Van der Coelen. “We kunnen hier echt iets moois van maken. We hebben voor de geometrie van de voorkant iets anders bedacht, dat is iets dat we moeten ontwikkelen maar daar staan we beide voor open. We denken daarmee een slag te slaan.” Gevraagd naar de details, zei hij: “In principe willen we met een schokdemper binnen de neus, net zoals ik dat nu bij m’n eigen ook heb gedaan. Wat betreft de wielgeometrie en de voorzijde hebben we een speciale draagarm ontwikkeld. We willen een nieuwe wending aan het huidige 2WD-systeem geven. We denken dat hiermee wel te bereiken. Qua wielgeometrie hebben we ons laten inspireren op de Formule 1, dat wordt op de huidige ook al toegepast. Dat proberen we nu in de autocross ook erin te brengen. Dat gaan we nu ontwikkelen en maken, daar kunnen we mee testen.”

Dat concept wordt nu vervroegd geïntroduceerd, een idee waar Van der Coelen voor zijn eigen Superklasse-wagen al langer mee rondliep. Verder ligt het basisgewicht van de wagen nog onder een vergrootglas. “We gaan alle facetten bekijken, dat begint al met een stoel en een stuur. Maar vanaf het eerste buisje moet je al goed nadenken. Uiteindelijk sprokkel je overal een paar honderd gram en daar win je kilo’s mee. Ik moet wel zeggen dat we de kooi nu, die van mij is volgens de FIA-eisen gebouwd en we gaan met de wagen van Mervin een stapje verder, nog links en rechts een beetje dunner gaan. Die laten we extra doorrekenen en dan kunnen we nog wel wat kilo’s uit de kooi alleen halen. Dat haal je overal een beetje. Je haalt geen 10 kilogram uit een kaal chassis, maar je kunt wel een paar kilo besparen op het totale chassis en een beetje op de stoel, een beetje op de wielophanging en een beetje op bepaalde motoronderdelen of schokdemperonderdelen. Alles bij elkaar brengt dat de winst.”

Het doel is dat het prototype voor het eind van het jaar afgeleverd kan worden in Zeeland waarna de opbouw door het team van Klaassen gedaan wordt. Begin volgend jaar kan er dan getest worden. “We hopen begin volgend jaar te kunnen testen, er zijn bepaalde circuits in Nederland, Duitsland en Frankrijk waar dat mogelijk is”, vervolgde Van der Coelen. “Dan kunnen we een paar dagen of een weekend meters maken. Er moet uiteindelijk toch vast nog wat aangepast worden. Mervin wil zijn ervaring uit de 2 liters ook overbrengen, we moeten nog dingen proberen en eventueel aanpassen. Door middel van testen kun je al veel uitsluiten en kijken of je beter wordt.”

Voorlopig geen serieus Superklasse-avontuur

Klaassen maakte een paar maanden geleden tijdens de wedstrijd in Pieterzijl grote indruk in Klasse 10. De man uit Goes reed daar met een F&S-frame met een door Duxe geprepareerde krachtbron. JvdC werkt ook aan een wagen voor de Superklasse, maar de focus ligt voorlopig op het meedoen om de prijzen in Sprintklasse 2000. Klaassen: “Het is geen prioriteit om dit moment volop mee te doen in de Superklasse, maar we hebben wel een goed concept in gedachten. De focus ligt voorlopig op de Sprintklasse 2000, daar willen we graag succes behalen en daar ligt de volledige focus dan ook op.”