Koppelingsplaatjes: Pinkster-publiek geniet van investering in Kollum

Waar de Noordelijke Autocross Club op paasmaandag al werd overdonderd met het publiek wat massaal naar het Van Der Schaaf-circuit kwam, was dat pinkstermaandag niet anders. De club heeft de afgelopen maanden enorm geïnvesteerd in de baan en het daar rondom liggende terrein voor het publiek. De dijkjes stonden halverwege de middag vol en kon men genieten van ronde 2 van het kampioenschap, met bijzondere toevoeging, de Pinksterbokaal voor de Stockcar F1 klasse.  Een beeld verslag van Meindert Acda van RaRaRacing.In de Stockar F1-klasse was de finale een prooi voor Wybe de Vries. Hij nam het stokje van neef Willem Sieger de Vries over, die won de finale vorig jaar won. Bij de kleinste mannen en vrouwen van de stockcars, de junioren, was het Jorrit van der Wal die in de finale als eerste werd afgevlagd, voor Rutger Veenstra en Andy van’t Veer.

De talloze veranderingen van de baan hebben hun vruchten afgeworpen in de afgelopen maanden. De medewerkers van de NAC zijn beloond, de baan was keihard gedurende de dag. Voor de coureurs was het zaak om de juiste grip te vinden en te kiezen voor de beste banden met bijbehorende spanning. Twee volle series begonnen aan het begin van de dag in de vrije standaardklasse, in de finale was het Marco Kok die de overwinning uit het vuur sleepte. Kok pakte de overwinning met ruime voorsprong op de nummer 2, William Polling die op zijn beurt Franke Kooistra achter zich wist te houden.Wie er niet aan te pas kwam in de finale was Raymon Kuil, hij maakte in één van de manches een buiteling voor de ogen van honderden bezoekers. Kuil werd uiteindelijk als zevende afgevlagd. Erwin Hoekstra wist in zijn Nissan iedereen af te troeven en werd als nummer één opgeschreven door de jury in de standaardklasse. Achter Hoekstra was het vechten om de rest van de prijzen, het was zijn teamgenoot Otto de Wilde, geheel links die tweede werd voor Peter Haagsma (voorgrond).Geeldakker Richard Steinfort moet opzoek naar een nieuwe spoiler, hij maakt een koprol op de korte baan van Kollum. Na deze koprol ontstond er vanzelfsprend een code rood-situatie en werd iedereen weer op de juiste plek opgesteld voor de herstart op de baan.