Koppelingsplaatjes: Prettig weerzien met sportvrienden in Pieterzijl

De liefhebbers van de autocross hebben dit jaar lang geduld moeten hebben, maar vrijdag en zaterdag was het dan eindelijk zover. Op de uitgestrekte omloop van Pieterzijl werden de eerste plaagstoten van het jaar uitgedeeld, het begin van een uitgesteld seizoen. Na de interessante opening op vrijdag, werden de prijzen vanzelfsprekend op zaterdag echt verdeeld. Een terugblik.

In de keverklasse, Klasse 5, waren Marco Raben en Eelco Kruis een groot deel van het weekend aan elkaar gewaagd. Kruis had echter het voordeel en buitte zijn snelheid goed uit met winst. Peter Gaal Jr. eindigde verrassend op de tweede plaats voor Raben en Niels Smal.

In Klasse 6 was Nick Kooremans de sterkste man. De Vlaming kon zijn overwinning al enkele honderden meters voor de finish vieren toen hij de laatste bocht met gebalde vuist af wist te ronden.

Mervin Klaassen deed vriend en vijand versteld staan met zijn ‘gastoptreden’ in Klasse 10. In een gehuurde Fast & Speed was een nieuwe Duxe-motor gemonteerd en dat bleek op zaterdag een goede match. In de derde manche reed de Zeeuw helemaal van achteren naar voren en stelde hij de snelheid van de machine tentoon. In de finale mocht hij vervolgens van pole vertrekken en was het snel gedaan: Klaassen reed weg van de achtervolgers en pakte de overwinning. Met zijn eigen wagen in Klasse 9 verliep het minder succesvol, hij werd in de halve finale uitgeschakeld.

Nadat Michel Schoenmakers vrijdag op waarde geklopt werd door Ricardo Otto, waren de rollen op zaterdag omgedraaid. De Nederlands kampioen reed na een korte strijd weg van de achtervolgers en ging met de zege aan de haal.

Danny Lauf kwam aardig voor de dag in Klasse 8, maar kon in de finale rookie Ricardo Otto niet achter zich houden. De Limburger moest zich tevreden stellen met de derde plaats.

John Kerstens was de snelste man in Klasse 1, hij schreef de finale op zaterdag op zijn naam. Een dag eerder moest hij zich in de finale nog tevreden stellen met de tweede plaats.

Er stond in Klasse 4 geen maat op Mike Uenk. Het hele weekend was de AM-kampioen van 2019 ongenaakbaar. Hij schreef de finale op zijn naam.

Robbert Beelen kijkt terug op een foutloos weekend. De Audi stond op punt bij de start in Pieterzijl en dat bleef zo. De toerwagenrijder keerde ongeslagen huiswaarts.

Bastiaan Hoogeboom was zaterdag de sterkste in Klasse 9. Zijn snelste ronde in de finale was 1,2 seconde sneller dan die van de tweede man en zo reed de man uit Overijssel meer dan vier seconden weg van de achtervolgers.

In Klasse 7 was er blijdschap bij HTB Autosport. Na de verwoestende brand van twee jaar geleden en een moeilijk 2019, liet Lucas Konings in Pieterzijl zien dat hij nog altijd een uitstekend coureur is. Mede dankzij technische veranderingen aan de wagen heeft de coureur zijn draai gevonden met de sprinter. Hij vertaalde dat met pure snelheid en een overwinning in de finale op zaterdag.

Vorig seizoen liep het nog niet vanzelf met de nieuwe buggy van de gebroeders Constable, maar Jos liet dit weekend zien dat concept wel degelijk potentie heeft. Met name de starts van de wagen waren impressionant, maar ook de wegligging van de wagen is wel degelijk verbeterd. In de finale bleef het bij een achtste plaats, maar er zitten mooie dingen aan te komen voor de JT Customs-machine.

De finale liep anders af voor Constable, die geschept werd door een mede-rijder.

Kees Damen was vrij rap onderweg met zijn Seat, maar een koprol in de slotfase van de finale maakte een eind aan de ambities voor een goede uitslag. Damen was niet de enige die in de finale crashte, ook Roy Vervoort veroorzaakte een rode vlag.

Danny Claeys was in Klasse 2 de dominante man, hij maakte het verschil vooral bij de start. Carlo Gubbels eindigde als tweede voor Kevin van Beek.

Rob van Mierlo maakte indruk met zijn nieuwe AMG-aangedreven Super Buggy. Van Mierlo had de snelheid heel aardig te pakken, maar moest genoegen nemen met een plek buiten het podium achter Klaassen, Van der Coelen en Kovac.

Niels Massop kreeg in de derde manche een waarschuwing nadat hij enkele meters op twee wielen reed. De jongeling, die in Oldebroek een NK won, kwam er in de derde manche mee weg maar in de finale was dat niet het geval. Hij eindigde zijn dag op dezelfde plek.

Geen geluk voor Mike Bartelen in de finale. De EK-rijder maakte een goede indruk in Pieterzijl, maar liet het afweten op het beslissende moment. In de halve finale ging de wagen van Bartelen stuk, hij plaatste zich zodoende niet voor de finale.

Zaterdag kwam Bart van der Putten ook in actie, voor het eerst in Klasse 8. De Europees kampioen in de Juniorbuggy’s reed enkel de derde manche en plaatste zich daarmee wel voor de halve finale. Hij wist zich ook te plaatsen voor de finale. In dat slotstuk eindigde hij in de middenmoot.

De baan in Pieterzijl bracht niet de spannendste wedstrijden, maar her en der zagen we wat mooie gevechten zoals hier tussen Johnny Bosch en Roy Fitten.

Of hier in klasse 1 tussen Bennie van’t Oever (199), Daniel de Bone (111) en Rutger Rijk (161).

De spelcomputer is na een lange periode van intensief gebruik weer opgeborgen, Rick van Uden stond weer eens ‘echt’ op de startopstelling in Klasse 1. In de finale op zaterdag eindigde hij als vijfde.                      

Hoewel het op beide wedstrijddagen grotendeels droog bleef, was het tussentijds nog behoorlijk nat. Daarom was het rennerskwartier ook op zaterdagochtend weer lastig begaanbaar. Met behulp van veel loonwerkers en hun tractoren konden alle teams het terrein weer verlaten.

De baan verkeerde in uitstekende conditie dit weekend. Het was misschien niet zo’n biljartlaken als we in het verleden wel gezien hebben in Pieterzijl, maar de baan kreeg er des te meer karakter door. Of zoals coureurs vertelden: “Het is hard werken hier, zoals het hoort.” Het feit dat de organisatie erin is geslaagd om in coronatijd een dergelijk groot evenement op poten heeft weten te zetten, is echter het grootste winstpunt. Complimenten aan de mensen van SANN en iedereen die meegewerkt heeft aan het doorgaan van de wedstrijd.