Kuil komt sterker terug in de Superklasse

Jacob Kuil stond afgelopen jaar op de registratielijst voor het Nederlands kampioenschap autocross, samen met zijn zoons in de juniorklasse. Toch kwam de sympathieke ondernemer uit Groningen niet aan de start in de superklasse. Dit jaar komt daar verandering in met een upgrade voor de sprinter en de samenwerking met zoon Raymon in de Superklasse.

Regionale betrokkenheid was de grootste reden voor de afwezigheid van Kuil op het nationale toneel. “We hadden ons aangemeld voor het NK en daarna kwamen de planningen van de regionale clubs binnen. Daarop besloten we de jongens niet te laten deelnemen aan het NK”, aldus Kuil. Met ‘de jongens’ heeft hij het over Arnold en Raymon, die tot dit jaar uitkomen in de juniorklasse. “Er vielen teveel wedstrijden samen met die in het noorden: “Ik ben geen type die in de Achterhoek aan het crossen gaat terwijl mijn jongens in Groningen bezig zijn. Daar wil ik dan ook bij zijn.” Mede daardoor zagen we de WSC-sprinter van Kuil maar een enkele keer in actie. Ondanks dat hij een jaar daarvoor zijn debuut had gemaakt in de superklasse op het landelijk niveau.

Tekst gaat verder onder de foto’s

Superklasse: Vader en zoon Kuil bundelen krachten

De superklasse wagen krijgt een upgrade, zo heeft Kuil een 2.8 Volvo motor van Emming aangeschaft om deze achter de 4×4 te hangen. “Ik merkte toch dat ik wat tekort kwam in vergelijking met de andere jongens.” vertelt Kuil. Ook achter het stuur gaat er het een en ander veranderen. Kuil gaat proberen zich als equipe in te schrijven met zoon Raymon. “Dat is wel spannend, Raymon wordt eind maart 17 jaar. We hebben zijn het zo gepland dat hij direct start met zijn rijlessen en probeert zijn rijbewijs voor het eerste NK te hebben.”

De jongste Kuil heeft vorig jaar tijdens de laatste cross van de Noordelijke Autocross Club al mogen proeven aan de sprinter en deed dat niet onverdienstelijk, aldus zijn vader. “Ik wist dat hij bij de NAB met minimaal 2 jaar rijervaring in een andere klasse mocht deelnemen zonder dat je in bezit van een rijbewijs bent. Dat hebben we bij de NAC nog gecontroleerd en dat was inderdaad geen probleem. Zo maakte Raymon zijn eerste meters in de krachtige sprinter (foto onder). Het was natuurlijk even wennen maar ging de strijd keurig aan met de andere coureurs. Hij werd tweede.” Raymon was daar zelf ook zeer tevreden mee “Heb een boel mooie gevechten gehad, die tweede plek heb ik de hele finale weten te verdedigen. Het ging niet slecht voor de eerste keer in de sprinter

Het drukke ondernemersleven zorgt dat hij niet overal kan rijden, hoe graag hij en het team ook willen. Allebei zullen ze de nodige meters gaan maken in de sprinter, maar daarnaast is er ook nog de vrije standaardklasse waar Kuil met startnummer 611 op de baan komt. Die auto wordt in 2017 voorzien van een 2,5 liter Volvo-motor die vorig jaar achter de sprint zat. In de vrije standaard probeerde Kuil het met Volkswagen maar dat ging niet helemaal naar wens.

De andere motor, die over is, heeft inmiddels ook een bestemming.”Een tweede carrosserie voor in de vrije standaard is besteld. Hier gaat de oude Volvo motor in. Ik ga rijden in die nieuwe vrije standaard met de Volvo-motor.” In de huidige auto gaat Raymon rijden met een Volkswagen-motor.

De familie Kuil zal zich in ieder geval registreren voor het Nederlands kampioenschap, die registratie opent op woensdag 15 februari om 12.00 uur via de website van de KNAF.