Nieuwe uitdaging voor Nooteboom: “Het gaat tot nu toe heel voorspoedig”

Jarenlang bestierde Gerald Nooteboom de Nederlandse autocrossbanen met zijn Seat Ibiza. In Terwolde verscheen de TACO-rijder met een nieuwe uitdaging aan de start. Nooteboom maakte niet alleen zijn debuut in Klasse 7, het was ook nog eens behoorlijk succesvol.

In de allereerste manche met de ex-Jimmy Hop-wagen scoorde Nooteboom namelijk een tweede plaats. Ook in de andere manches dat weekend eindigde hij in de top-vijf waardoor hij aan het eind van het weekend – het klassement werd noodgedwongen opgemaakt op basis van drie manches – als achtste eindigde. Een behoorlijk goede start dus, Nooteboom werd op die manier een van de positieve verrassingen in het eerste crossweekend van dit seizoen.

“Ik dacht dat ik heel erg moest wennen, maar de auto is goed en hij stuurt heel goed”, vertelde Nooteboom in Terwolde. “Het ging heel voorspoedig. Ik heb lang met de Seat gereden, de sprinter is heel anders maar het ging wel mooi tot nu toe. We kwamen hier om onze rondjes te rijden, maar in de eerste serie op zaterdag werd ik gelijk tweede. Het goede gevoel met het sturen was er meteen, dat is er nog steeds. Het ging meteen lekker en dat brengt ook een positief gevoel met zich mee. Het is beter dan dat je de eerste manche meteen teleurstellend achteraan rijdt. Het goede gevoel was er meteen.”

Nooteboom was lang een vertrouwd gezicht in de Divisie V, maar vond het tijd voor een nieuwe uitdaging. “We hadden volgens mij het maximale met de Seat bereikt. We hebben 2019 afgesloten met een mooie vijfde plek in het Nederlands kampioenschap en toen hebben we besloten om de overstap te maken naar een nieuwe uitdaging.” Die uitdaging werd gevonden in het oude frame van Jimmy Hop. “We hebben bewust gekozen voor een auto waarvan de basis goed is”, vervolgde hij. “Ik moet nog wennen aan het concept, aan het rijden in deze klasse. Ik wilde dus graag een auto die al goed is. We hebben het meeste erbij overgenomen, zelf hebben we er een Hayabusa-motor achter gemaakt en dit weekend pakte het al goed uit. Het gaat boven verwachting.”

Een goede basis is belangrijk geweest om snel op gang te komen met de nieuwe 1600. “Die was gewoon goed. We hebben geprobeerd de auto zo goed mogelijk te maken en dat is voor ons ook gewoon een leerproces. We hebben daarnaast ook wel een beetje hulp van buitenaf. Het is nog niet zo makkelijk om van een voorwiel aangedreven auto naar een sprinter te gaan, qua techniek.”

Nu de kalender op sommige plekken alweer in twijfel getrokken wordt door de situatie met het coronavirus, lijken coureurs blij te moeten zijn met elke wedstrijd die ze kunnen rijden. Voor Nooteboom is het in de 1600 vooral een leerjaar. “Ik was van plan om alleen de Masters te rijden dit jaar, dan kun je mooi twee dagen op dezelfde baan rijden. Het is nu vooral belangrijk om meters te maken en goede lijnen te rijden. Dan kijken we wel hoe het gaat, misschien volgend jaar het NK erbij. Eerst dit jaar zorgen dat we ervaring opdoen.”