René van der Coelen heeft zaterdag in Bunnik het Nederlands kampioenschap in de Superklasse veroverd. In een ware ‘Survival of the Fittest’ bleef Van der Coelen de koelste en ontweek hij de incidenten die overal op de omloop plaatsvonden. De coureur was aanvankelijk zelf ook onderdeel van een dergelijk incident.

Met 21 deelnemers hadden de deelnemers in de manches alle ruimte om de meeste punten te verzamelen voor de finale. Uiteindelijk hoefden er maar zes rijders af te vallen voor de finale. Gerard Branderhorst was de eerste die zijn seizoen tot een einde zag komen. De coureur had problemen met de versnellingsbak en bleef tijdens de tweede manche op de startgrid staat. Ook Hendrik Glas miste een manche en kwam daardoor niet aan genoeg punten voor plaatsing. Willem Snijder, Erik Pijnenburg en Sven Hesselink bleven buiten de finale steken.

René van der Coelen en Jeremy Nap, de beide kampioenschapskandidaten, maakten geen fouten in de manches en plaatsten zich op de eerste rij voor de finale. Van der Coelen pakte de volle buit bonuspunten waardoor hij iets meer speling had voor de finale. Johan de Jong, de kampioen van 20176, deed het eveneens goed met drie tweede plaatsen. Naast Tim ten Dolle en Peter Versluis was daarmee de eerste rij voor de finale compleet.

Zie ook:

Rudy Buurman eindigde zesde, zijn equipegenoot Erwin Sukkel kwam in 2018 niet in actie waardoor de regels voor equipes overtreden werden. Ondanks diverse goede optredens eindigde Buurman het seizoen dus stijf onderaan door de 200 strafpunten. Dennis Kuijpers kwam in Bunnik weer met zijn eigen auto aan het vertrek en eindigde zevende voor Koen van Well, Freek Gussinklo en Frank de Bruijn. Achteraan sloten Max van Grieken, Charles van den Broek, Marcel Bleicker, Leo Scholten en Maarten Klein de rij.

Bij de start van de negen ronden durende finale was titelkandidaat Van der Coelen niet als beste weg. Dat kon wel gezegd van Nap en Versluis, twee snelle starters die dat in de loop der jaren bewezen hebben. Ook Ten Dolle en De Jong waren goed weg, Van der Coelen sloot aan maar kon niet insturen en spinde bij het ingaan van de eerste bocht. Het freakscenario werd waarheid toen Kuijpers zijn wagen op die van Van der Coelen parkeerde. Ook Gussinklo stond erbij en de baancommissarissen konden niets anders dan een code rood-situatie aanvragen. Een complete herstart was het gevolg met tien minuten sleuteltijd vanaf het moment dat de laatste wagen van de baan was. Bij Van der Coelen werd keihard gewerkt om de opgelopen schade, die fors was, te herstellen en het team slaagde daar glansrijk in.

Bij de complete herstart vertrok Van der Coelen iets voorzichtiger en sloot hij op de vijfde plaats aan na de eerste bocht. Ondertussen nam Versluis de leiding voor Nap die ver naar buiten dreef. Ten Dolle en De Jong streden om de derde plaats, maar Nap wist dat hij de afstand tussen zichzelf en Van der Coelen zo groot mogelijk moest maken en hij reed dan ook zeer aanvallend. Het kwam zelfs tot een touché tussen hem en Versluis waarna Nap via de binnenkant de leiding niet kon pakken. Pas bij het uitkomen van de bocht lukte dat, maar deze keer zat Versluis aan de binnenkant.

Op het moment dat Nap definitief de leiding pakte ging het de volgende bocht mis. Nap spinde uit zichzelf waarna Versluis geen kant op kon en op de zwarte bolide knalde. Ook De Jong moest flink in de remmen om contact te voorkomen en slaagde daarin, Ten Dolle koos de binnenkant terwijl Van der Coelen langs de buitenkant ging en probeerde te profiteren van de chaos. Nap probeerde zijn wagen onmiddellijk te keren maar zag het hele veld voorbijkomen.

Ten Dolle had op het lange rechte stuk de leiding in de wedstrijd overgenomen van De Jong met Van der Coelen en De Bruijn op P3 en P4. Kuijpers had inmiddels ook schade opgelopen en zette zijn wagen aan de kant. Nap en Versluis vervolgden hun weg in de achterhoede terwijl Ten Dolle afstand probeerde te nemen en De Jong bijna voor de neus van Van der Coelen de controle over zijn wagen kwijt was. De Nederlands kampioen pakte de draad weer op en bleef Van der Coelen voor terwijl Versluis voor de tweede keer gespind was.

Met drie ronden te gaan had Ten Dolle echt een comfortabele voorsprong waarmee hij zelfs wat zekerheid in kon bouwen. Het noodlot werd echter waarheid toen Nap opnieuw spinde bij het uitkomen van de laatste bocht voor start-finish en hij direct voor Ten Dolle terechtkwam. De geel/blauwe bolide raakte Nap en liep daarbij schade op terwijl Nap langzaam verder kon. Een woedende Ten Dolle reed zijn wagen over de greppel heen en smeet van boosheid zijn crossbril aan stukken.

De Jong kreeg ineens de leidende positie in de wedstrijd in de schoot geworpen en nam afstand van Van der Coelen die op zijn beurt een positie prijsgaf aan De Bruijn. In die volgorde kwamen de eerste drie 500 meter later ook over de finish. Van der Coelen pakte de titel door de misstappen van Nap terwijl De Jong afscheid nam van de Nederlandse titel met een overwinning op zak. De Bruijn scoorde een nieuwe tweede plaats terwijl Van Well in de laatste bocht nog langs Buurman kwam en zo de vierde plaats opeiste. Buurman kon daarentegen zeer tevreden zijn met P5. Van Grieken werd zesde voor Bleicker en Gussinklo. Scholten werd negende op een ronde achterstand en was de laatste coureur die aan de finish kwam.

Uitslag finale:

  1. Johan de Jong
  2. Frank de Bruijn +1.460
  3. René van der Coelen +1.983
  4. Koen van Well +3.123
  5. Rudy Buurman +4.031