NK Gersloot: Borgonje pakt nipte zege in toerwagenklasse

Met 21 toerwagens aan de start in Gersloot stonden er weer twee goed gevulde manches op het programma. Alle reguliere deelnemers waren aanwezig, al ontbrak Robbert Beelen op de loodzware zandbaan. Beelen liet direct na Pieterzijl weten dat de schade aan zijn Audi dusdanig groot was dat hij het voor gezien hield voor de rest van het seizoen. Opvallend was ook dat Adriaan Boele zich niet had gemeld in Gersloot en zijn focus op de komende EK wedstrijd legt en waren er weer motorische problemen ontdekt bij Andre de Bruijn waarmee er weer een uitstel kwam van het seizoenstart. Ook nieuwkomer Bert Jan Hoepel had nog steeds problemen, de versnellingsbak van zijn Toyota was nog niet gereed voor een zware dag in het zand.

In de manches was Sander Borgonje oppermachtig, hij won alle drie de voorronden en mocht als eerste kiezen voor Ton van Leeuwen en Richard Kools. Eric van der Valk zette het goede gevoel na Pieterzijl door en kwalificeerde zich als vierde voor de finale voor kampioenschapsleider Seppe Aerts die de Toyota opnieuw de sporen mocht geven in Gersloot.

Opvallende afwezige in de finale was de equipe Breederland met opnieuw Erwin die de honneurs waarnam. Breederland blies zijn motor op in de tweede manche. “De motor is kapot”, lieten de broers na afloop tegenover DeCrozz.nl weten. Veel schade binnenin de motor aan de versnellingsbak is nog maar de vraag of ze met de Swift aan de start staan in Rosmalen. “Anders pakken we de Baleno, dat is het voordeel van dit seizoen”, lacht Peter. Die uiteindelijk wel wist dat het een keer moest gebeuren in een paar jaar dat de motor het begaf, als je het vermogen telkens opschroefde.

tekst gaat onder de foto’s verder

Bij de start van de finale deed Borgonje wat van hem verwacht werd op basis van de manches. Borgonje schoot werkelijk uit de startblokken en wist een voorsprong te pakken met verrassend genoeg Aerts die in zijn spoor volgde.

Van Leeuwen, die het in de eerste bocht erg zwaar leek te hebben volgde samen met Kools op de derde plaats en daarachter waren Eric van der Valk en Jarno Niks met elkaar in gevecht verwikkeld.

Borgonje was ondertussen zijn voorsprong aan het uitbreiden tot Van Leeuwen zich in de derde ronde los kon rijden van Aerts en Kools. Op de zware baan koos Van Leeuwen de gehele dag al voor de buitenste lijn en kon zo veel snelheid behouden.

De voorsprong van Borgonje was ongeveer een seconde en even leek het alsof Van Leeuwen niet dichterbij kon komen. Aerts had inmiddels de derde plaats ingeleverd aan Kools en kwam Niks opzetten om nog eens aan te dringen. Van Leeuwen veranderde vooraan het veld zijn strategie terwijl Borgonje tussen de achterblijvers kwam.

Onder andere Piet van Dijk hield keurig zijn lijn aan de binnenkant terwijl de equipe Nijhuis de wedstrijd moest verlaten. Ook Richard Gepken, Gerbert Paus en Maik Knoeffmann bleven aan de binnenkant terwijl de laatste ronde zich aandiende.

Van Leeuwen was inmiddels aangesloten en koos voor de binnenkant in de laatste bocht. Hij kwam dichtbij, maar niet zo dichtbij om Borgonje van de overwinning af te houden. Het verschil op de finish was een schamele twee tienden van een seconde. Kools verloor ondertussen tempo en verloor zijn derde plaats nog aan kampioenschapsleider Aerts.

Niks werd vijfde voor Van der Valk met daarachter Kees Damen die zijn draai snel gevonden heeft in de toerwagenklasse, ondanks zijn touche met de huidige kampioen in manche één.  Sander Berg was de laatste deelnemer die binnen een ronde van Borgonje wist te finishen op een negende plaats. Gerbert Paus sloot de finale af op een tiende plaats.

Aerts liet na afloop weten erg blij te zijn met opnieuw een podium terwijl Ton van Leeuwen realistisch was: “Dit was het maximaal haalbare vandaag, ik kon net niet bij Sander komen.”