NK Rosmalen: Winnaars en kampioenen gekroond na spectaculaire slotdag

De rekenmachines draaiden zondag overuren bij de verschillende coureurs en teams, want de kampioenschappen werden vanzelfsprekend beslist in de vijfde ronde van het Eurol NK Autocross. De finalewinnaars hadden er op hun manier alles aan gedaan om het maximale eruit te halen. Soms was dat genoeg voor de titel, in andere gevallen gaf de winnaar alles zodat hij “zichzelf niets kwalijk kon nemen”. Een verslag van DeCrozz.nl.

Met het compacte wedstrijdprogramma en het feit dat er slechts vijf NK’s op de kalender stonden, moesten alle kampioenschappen zondag in de namiddag beslist worden. De Divisie V was als eerste aan de beurt. Daar waren Kevin Uenk en Kevin van Beek de favorieten. De beide Honda-coureurs hielden elkaar gedurende de finale nauwlettend in de gaten. Dat gaf Falco van der Vegt de kans om met de Renault Clio weg te rijden van de achtervolgers, al had hij wel een uitvalbeurt van Peter Haagsma nodig. De man uit Paasloo kwam opperbest uit de startblokken na een teleurstelling op zaterdag. De versnellingsbak van de Renault was in de derde manche uit elkaar geklapt waardoor er veel schade was. Met de tweede auto ging het ook vooruit en werd de finale gewonnen. Mike Emons eindigde op de tweede plaats en dat was enigszins opvallend. Hij kende op zaterdagochtend een pijnlijke crash en reed met rugpijn eigenlijk nog harder. Hij werd tweede en speelde nog een kleine rol in de titelstrijd. Op het moment dat Emons door de langzame hairpin bijna over de kop sloeg, kon Uenk binnendoor en moest Van Beek heel even in de ankers. Hij verloor daardoor kostbare meters waardoor het niet meer tot een aanval kwam. In de Divisie V moest overigens nog flink gesleuteld worden. Na afloop werd er door Van Beek een protest aangetekend tegen Uenk. De versnellingsbakken werden ter controle ingenomen, maar er werden geen onregelmatigheden gevonden door de TC’ers.

In de Sprintklasse 2000 hoeft Marc Jacobs niet langer het stempel ‘zandrijder’ te krijgen. De coureur uit Nieuw-Amsterdam rekende daar zondag handig mee af door de finale op zijn naam te schrijven. Waar hij op zaterdag nog voorbij gereden werd door Mervin Klaassen, wist Jacobs deze keer aan de druk te ontsnappen en pakte hij samen met André Vrieze voor het eerst de nationale titel. Jacobs stond in de beginfase van de race nog wel onder druk van Jacob Heeres, die sterk onderweg was met de nieuwe Fast & Speed-bolide. Hij viel halverwege de finale echter stil waardoor een flink gat geslagen was in het voordeel van Jacobs. Van de andere titelkandidaten had hij evenmin weinig te vrezen. Klaassen viel naar eigen zeggen uit “op een onderdeel van een paar euro”. Huub Jansen kon zich nog wel in de strijd mengen, maar eindigde op gepaste afstand van Jacobs. Wel hield Jansen nipt oud-kampioen Edwin Tolkamp achter zich. Jansen en Tolkamp kwamen elkaar eerder in het weekend ook al tegen, toen was de afloop minder goed. Moos Kroon en Jan Maarten Schuurman maakten de top-vijf compleet.

Dave van Vugt kwam ijzersterk uit de startblokken in de finale Juniorklasse, maar het bleek te scherp te zijn. Met de handen in het haar nam de jonge coureur het nieuws van de valse start in ontvangst. Van Vugt had het hele weekend laten zien dat hij redelijk snel was, maar de beloning bleef uit. Die ultieme beloning kwam er wel voor Mike Uenk, die Thijs van Bladel in de laatste finale voor bleef. De twee stonden voor aanvang van de finale nagenoeg gelijk en moesten dus onderling uitmaken wie kampioen zou worden. Uenk had de hele finale het voordeel, maar Van Bladel zocht als thuisrijder continu naar het gaatje. Dat kwam er uiteindelijk niet waardoor Uenk in zijn laatste jaar als junior de Nederlandse titel pakte. Ook Van Bladel was bezig aan zijn laatste jaar, hem zien we volgend jaar terug in de Divisie V. Danny Messink sloot het seizoen sterk af, hij werd derde voor Tom Littel en Niels Massop.

“Ik wilde mezelf niets kunnen verwijten”

In de keverklasse zette Niels Smal de lijn van zaterdag voort. De kinderziektes zijn uit de roze kever verdwenen en Smal bevestigde zijn kandidatuur voor de Nederlandse titel in 2022. Dat het er dit jaar niet van kwam, had vooral te maken met de solide prestaties van Eelco Kruis. In de finale van Rosmalen was Smal met de noorderzon vertrokken onderweg naar zijn tweede overwinning van het weekend, maar Kruis maakte geen fouten en kwam als tweede aan de finish. Dat was genoeg voor zijn eerste nationale titel in de Keverklasse. Smal beweerde na afloop alles eruit gehaald te hebben en dat was genoeg voor een mooie tweede plek. Jens van Mol mengde zich nog in de strijd met de kampioen, maar hij moest genoegen nemen met de derde plaats. Met Ricardo Niele en Sander Thomas eindigden er twee outsiders op de plekken vier en vijf.

Ook bij de juniorbuggy’s maakte de kampioen geen fouten, maar deed de koploper Tijs Kovac zijn uiterste best. In de 600cc Alfa Buggy kwam Kovac het hele weekend sterk voor de dag. In de finale reed hij maar liefst acht seconden weg van Dani van Vugt, maar die had genoeg aan zijn tweede plaats om de Nederlandse titel te pakken. De 13-jarige Van Vugt moest de pijn verbijten om zover te komen. Bij een touché op de eerste dag, raakte hij geblesseerd aan zijn hand. Het was daardoor een flinke beproeving om de rest van het weekend af te maken, maar de voormalig V-Buggy-coureur hield goed stand. Hij werd in de finale tweede voor Tijme Groot. Tim Schuurman eindigde op de vierde plaats voor Jochem Wisselink, die daarmee zijn beste resultaat van het seizoen scoorde.

In de Sprint 1600 bekroonde Richard Huisman zijn seizoen met een overwinning in de laatste finale. Hij deed dat na een uitstekende race. De coureur kwam achter Michel Schoenmakers en Jimmy Hop als derde uit de eerste ronde en moest een aardig gat overbruggen om naar de eerste plaats te rijden. Geholpen door een herstart op de baan, was het gat met Hop snel dicht maar Huisman moest even aan zetten om de aanval in te zetten. Dat lukte en kort daarna viel ook Schoenmakers ten prooi aan de aanvalsdrang van Huisman. De klassementsleider kon op safe spelen nadat concurrent Maarten de Weerd het een en ander had laten liggen in het slotweekend. Huisman koos zijn moment en pakte de overwinning voor Schoenmakers, die na een emotionele week vanwege het zware ongeluk van zijn zus Kristel toch de tweede nationale titel pakte. Hop wist Erik Pijnenburg in de slotfase af te houden en eindigde zodoende op de derde plaats. Douwe Venneker werd knap vijfde terwijl De Weerd genoegen moest nemen met de zesde plaats. Venneker moest eerder op de dag nog flink in de ankers toen Oscar van Doremalen voor zijn neus over de kop sloeg. Van Doremalen reed voor het eerst in lange tijd en had veel moeite om het tempo bij te benen.

Voor de slotronde van de toerwagenklasse waren te weinig auto’s aanwezig om het veld op te delen in twee series. Dat was op zich niet erg, maar het zorgde ervoor dat het werkelijk elke race dringen geblazen was op de relatief krappe baan in Rosmalen. Dat zorgde voor schade. Veel schade. Robbert Beelen crashte in de eerste manche na een aanrijding met Jaap Bolk en het team van de Audi-coureur moest alles in het werk stellen om de wagen weer in gereedheid te brengen voor de races later op de dag. In de derde manche stond Beelen weer aan de start, maar hij had een flinke opgave om nog kans te maken op de titel. Voor André de Bruyn was het andersom. Hij voegde zich op het laatste moment in de titelstrijd. Met een overwinning had hij kampioen kunnen worden. De RangPang-coureur maakte een ijzersterke start in de finale, maar spinde bijna in de tweede bocht en viel daardoor terug. Gijs van Hees kwam daardoor aan de leiding, maar Mariska Verhees kon vanaf dat moment de wedstrijd controleren. Verhees reed in de top-drie en had daarmee ruim voldoende om het kampioenschap veilig te stellen. Van Hees pakte de overwinning, zijn tweede van het seizoen en schoof op naar de tweede plaats in het kampioenschap. Bert-Jan Hoepel werd tweede in de finale en klom op tot de derde stek in het klassement. De Bruyn en Beelen vielen terug naar de plekken vier en vijf.

In de Superklasse staken twee mannen er zondag bovenuit en dat waren ook de beide mannen die vochten om de titel. René van der Coelen ging vanuit de start aan de leiding in de finale, maar Gijs Kovac had het voordeel dat hij alleen maar hoefde te volgen. Dat was precies wat de 19-jarige coureur deed. Met zijn Alfa had hij weinig moeite om Van der Coelen bij te houden. Kovac werd zodoende voor de tweede keer Nederlands kampioen nadat hij in 2019 nog met de Suzuki Swift kampioen werd in de juniorklasse. Op de knappe derde plaats eindigde Bart van der Putten, die met zijn lichte wagen knap stand kon houden tussen het zware geweld. Hij hield Koen van Well achter zich, Dennis Kuijpers eindigde op de vijfde plaats. Twee podiumklanten van een dag eerder, John Verberk en Ricardo Otto, hadden een aanvaring in de finale. Verberk werd aangewezen als schuldige en verloor daardoor zijn positie.