NK Sprint 2000: Hoe Jacobs en Vrieze door puik ‘teamwork’ kampioen werden

Het Eurol NK Autocross is na vijf wedstrijden voorbij en de acht kampioenen zijn bekend. Op DeCrozz.nl kijken we terug naar de verschillende klassen en de wijze waarop de kampioenen uiteindelijk hun machtsgreep deden. We beginnen met de Sprint 2000, waar Marc Jacobs en André Vrieze door een uitstekende samenwerking boven kwamen drijven.

Motorbouwer André Vrieze heeft zelf geen tijd meer om fulltime te rijden en de sport dusdanig veel aandacht te geven dat hij als coureur nog een rol van betekenis kan spelen. Maar toen Marc Jacobs tijdens het openingsweekend in Toldijk op vakantie was, mocht Vrieze in actie komen. Op de kleibaan die volgend jaar het toneel moet vormen voor het Europees kampioenschap kwam Vriezen buitengewoon sterk uit de startblokken. Hij opende op de eerste dag met een vierde plaats in de finale en dat was al vrij sterk. Op zondag deed hij het zo mogelijk nog beter door in de manches bonuspunten te verzamelen en op het podium te eindigen. Uiteraard werd de wedstrijd in Toldijk na drie manches afgelast, maar het was voor Vrieze een belangrijk resultaat. Met twee top-vijf klasseringen lanceerde hij Jacobs in het vervolg van het kampioenschap.

In het wielrennen noemen ze zoiets een goede lead-out en dat bleek Jacobs goed te passen. Op de taaie zandbaan in Gersloot was Jacobs weer sterk en dat was in principe geen verrassing. De man uit Nieuw-Amsterdam stond tot afgelopen weekend toch vooral bekend als een zandspecialist. Die term is niet meer van toepassing na wat Jacobs afgelopen weekend op de klei in Rosmalen liet zien. In de vierde ronde van het kampioenschap verzamelde Jacobs een mooi aantal punten in de manches, waarmee hij nog enkele bonuspunten pakte. Die bleken belangrijk om titelrivaal Huub Jansen bij te benen. In de finale ging hij lang aan kop, maar verloor hij uiteindelijk de strijd van de sterk sturende Mervin Klaassen. In de laatste ronde ging Jacobs iets te wijd waardoor de Zeeuw binnendoor kon komen en zijn eerste NK-zege pakte.

Jacobs liet zich echter niet van zijn stuk brengen en was ook op zondag weer onverbiddelijk. Toen hij in de finale weer de kopstart nam en de beide concurrenten voor het kampioenschap direct op achterstand reden, was de overwinning voor Jacobs. Daarmee pakte hij ook gelijk de Nederlandse titel. De sterke prestaties op de klei waren redelijk nieuw voor Jacobs, daarmee heeft hij de concurrentie en ook ons eerlijk gezegd verrast. Jacobs verklaarde dat er met de wagen wel wat stappen gezet zijn, maar een coureur moet ook zelf die knop kunnen omzetten. Met Vrieze had Jacobs bovendien een bondgenoot die de basis gelegd heeft voor de Nederlandse titel.

Het behalen van de titel is des te knapper aangezien Huub Jansen in de jacht op titelprolongatie weinig steken liet vallen. De Brabander was opnieuw zeer constant en heeft eigenlijk weinig steken laten vallen. Enkel op de eerste dag in Rosmalen kwam hij niet verder dan de zevende plaats en dat heeft hem uiteindelijk de das omgedaan, evenals het missen van een paar bonuspunten ten opzichte van Jacobs. De misstappen van de heren op de gedeelde derde plaats, Mervin Klaassen en Edwin Tolkamp, waren iets groter. Tolkamp was in Gersloot de pechvogel van de dag met schade en kwam niet ver. Klaassen greep het debuut met zijn nieuwe auto aan als een leerjaar, maar eenmaal in een goede positie wilde ook de man uit Goes daadwerkelijk meedoen om de knikkers. Dat de nieuwe JvdC-wagen potentie heeft, staat buiten kijf.

Winnaar van de eerste wedstrijd in Toldijk, Ricardo Otto, zien we op de achtste plek terug in de eindstand van 2021. Otto is daarmee de beste nieuwkomer in de klasse, al kwam hij op meerdere fronten in actie. Ontbrak daardoor de focus op sommige momenten? In Rosmalen keerde drievoudig kampioen Jacob Heeres terug nadat zijn teamgenoten Lieuwe Kampen en Jelle Feenstra de wedstrijden in Gersloot en Toldijk voor hun rekening namen. Heeres liet zien waarom hij meervoudig kampioen is geworden bij de twee liters, maar kon ondanks dat hij de beste was in de manches niet de overwinning pakken in de laatste wedstrijd van het seizoen. Polesitter van de zaterdag editie van Rosmalen, Jan Maarten Schuurman had wellicht op meer gehoopt dit seizoen, maar de nummer 105 kan zijn startnummer behouden.

Dat is voor de toekomst van de Sprint 2000 ook broodnodig. Het startveld blonk dit jaar om de inmiddels bekende redenen niet uit qua diepte. Op de laatste dag in Rosmalen stonden er nog zestien wagens aan de start. Laten we hopen dat het volgend jaar weer de goede kant uitgaat met de deelname in deze klasse die toch altijd voor spektakel zorgt.