Preview NK Autocross 2018: Strijd der titanen in de Sprintklasse 2000

Deze week begint het Eurol/Veka NK Autocross met de eerste wedstrijd op de zandbaan van Haarle. In aanloop naar de start van het seizoen blikt DeCrozz.nl vooruit op de zeven verschillende categorieën die aan de start staan. Vandaag blikken we vooruit op de Sprintklasse 2000.

Chris Wagenaar pakte afgelopen seizoen voor de tweede keer op rij de nationale titel en evenaarde hierdoor zijn vader Jos. Met drie uit vijf was hij de beste en stak hij met kop en schouders boven de rest uit. Zal dat dit jaar ook weer zo zijn met meerdere zandbanen op het programma. De laatste NK in het zand verliep niet geheel vlekkeloos voor Wagenaar en alleen al daarvoor zal hij zich willen revancheren. Dat kan zaterdag al in Haarle waar hij drie jaar geleden won. Maar dat Wagenaar het niet cadeau krijgt, blijkt uit alles wat we in het voorseizoen hebben kunnen zien.

Marc Jacobs, die zijn vierde seizoen in gaat, heeft meerdere keren bewezen ijzersterk te zijn op zand. De runner-up van de twee liters wil graag een plek stijgen en dat kan dit seizoen zomaar gebeuren. Hoewel Moos Kroon vorig jaar duidelijk was voor de camera van DeCrozz.nl dat zand alleen maar geschikt is om mee te straten en kinderen in te laten spelen, moet Kroon er toch aan geloven. De gedreven Noord-Hollander heeft in het Masters-kampioenschap al laten zien wat hij in huis heeft, ook in het zand, en wil ook in de top van de Nederlandse titel eindigen. Dat geld ook voor Mervin Klaassen, hij zet alles op alles om de beste te worden van Nederland en heeft elk vrij weekend in het voorseizoen aangegrepen om zijn Peters-bolide goed afgesteld te krijgen op de diverse ondergronden.

Coureurs komen terug uit een sabbatical

Maar komen de eerder genoemde heren er wel aan te pas met de terugkeer van twee voormalig Nederlands kampioenen: Jacob Heeres en Pieter Mennen. Mennen reed afgelopen weekend zijn tweede wedstrijd van het seizoen en mist daardoor wellicht wat wedstrijdritme. De Brabander is echter onmiskenbaar met zijn sport bezig, zo blijkt uit alle successen die hij heeft behaald met de PML-wagens. Heeres heeft in de paar wedstrijden laten zien dat hij een serieuze kanshebber is voor overwinningen. De Fries heeft ondanks zijn sabbatical niet stil gezeten en is voor het kampioenschap een geduchte kandidaat.

In de Sprintklasse 2000 kan iedere wedstrijd een andere rijder op pole staan in de finale, achter de absolute toppers kunnen bij wijze van spreken tien andere deelnemers staan dan een eerdere wedstrijd. Een misser in de manches betekent eigenlijk al vaak dat een coureur veroordeeld is tot de kleine finale om zo alsnog kwalificatie voor de finale af te dwingen. Edwin Tolkamp hoopt te voorkomen dat hij kleine finales in actie moet komen nu hij met eigen visie en concept een gooi wil doen naar de titel. Hij heeft afscheid genomen van Pitstop Racing waar het zitje in de 2000-wagen ingenomen wordt door Peter Versluis. Het is voor het eerst sinds 2009 dat Versluis in actie komt in deze klasse.

Huub Jansen heeft een drukke periode achter de rug met Fast & Speed, maar wil dit seizoen zijn derde plek van vorig jaar verbeteren. Veel meters heeft hij nog niet kunnen maken dit seizoen. Frank Oomen en zijn team hebben ook niet stilgezeten in de afgelopen winter. Zij komen naar verluidt dit seizoen nog een keer aan de start in de Sprintklasse 2000 voor ze overstappen naar de superklasse. Bastiaan Hoogeboom, de nummer zes van 2017, kan ook nog zomaar voor een verrassing zorgen.

Bekijk de kanshebbers volgens DeCrozz.nl

Lees ook: