Preview NK Autocross 2019: Alles ligt open in de Sprintklasse 1600

Het is misschien wel de moeilijkste klasse om een voorbeschouwing over te schrijven. Veel kanshebbers op de Nederlandse titel, veel coureurs die voor dagsucces kunnen gaan. DeCrozz.nl probeerde er toch een steekhoudend verhaal van te maken voorafgaand aan de eerste wedstrijd in Gersloot.

Met een gok op Dirk-Jan Middelveld als Nederlands kampioen had je in 2018 rijk kunnen worden. Na een periode van ploeteren en ‘in de olie rollen’ met het gloednieuwe concept, klopte het in Haarle ineens en werd hij vier maanden later in Bunnik tot koning van de Sprint 1600 gekroond. Het is een van de opmerkelijkste prestaties in de afgelopen NK-seizoenen.

Laten we vooropstellen dat de Sprintklasse 1600 misschien wel de moeilijkste klasse is om te voorspellen. Dat bleek vorig jaar wel, maar werd ook eerder al duidelijk. En de afgelopen winter lijken nagenoeg alle deelnemers weer een stap gemaakt te hebben, hoewel we een aantal heren ook nog niet echt in actie gezien hebben. Het wordt al met al weer een interessante eerste krachtmeting, deze zaterdag in Gersloot.

Op basis van afgelopen seizoen zou je verwachten dat Middelveld, mits zijn auto weer betrouwbaar is, de snelheid heeft om weer mee te doen om de titel. De concurrentie heeft echter zeker een stap gemaakt. Michel Schoenmakers toonde begin dit seizoen aan dat hij de Fast & Speed weer aardig op de rails heeft. In Baarle-Hertog was hij ongetwijfeld de snelste, al kwam dat in de resultaten niet helemaal naar voren. Schoenmakers heeft ten opzichte van vorig jaar weer veel ervaring opgedaan en dat zal hij volledig moeten benutten om vooraan mee te draaien.

Viervoudig kampioen Rens van der Haas kende in 2018 een minder seizoen, maar boekte toch een overwinning. Hij staat ondanks geruchten over een mogelijke overstap toch weer aan de start in zijn geliefde 1600-klasse. Resultaten uit het verleden bieden in de autocross zeker geen garantie, maar een sterke Van der Haas hoort er gewoon bij in deze klasse. Dat kan ook gezegd van Rob van Mierlo, een coureur die alweer wat jaren meedraait en constant in de top staat. Soms sprokkelt hij in de schaduw van anderen punten, op andere momenten – denk aan Holterhoek 2018 – slaat hij op het juiste moment toe. Van Mierlo is constant genoeg om voor de titel mee te doen. Kortom: Een zeer gevaarlijke klant voor succes in 2019.

Net zoals de groot absolute favorieten best groot is, blijkt het groepje outsiders ook vrij groot. Erik Pijnenburg komen we in dat rijtje als eerste tegen. Met de nieuwe wagen heeft Pijnenburg Jr. wel degelijk stappen gemaakt en dat betaalde zich in Bunnik uit met een podium. De afgelopen winter werd er gewerkt en de eerste signalen lijken hoopvol voor Pijnenburg. Op pure snelheid hoeft hij het niet af te leggen tegen de meeste toppers, maar de coureur zal ook zelf foutloos moeten zijn om aanspraak te maken op de titel. Dat geldt ook voor Maarten de Weerd, een coureur die nogal eens in een benarde situatie terecht kan komen. De Weerd heeft een alles of niets-stijl en dat brengt hem soms succes, maar ook problemen. In de selectiewedstrijden maakte hij echter een goede indruk en mocht hij dat mee kunnen nemen in het NK-seizoen, dan kan hij zich mengen in de strijd om de dagsuccessen. De thuiswedstrijd in Oldebroek zal in ieder geval hoog op de verlanglijst staan van De Weerd.

Sjaak Spies kende in 2018 niet zijn beste seizoen, hij werd desalniettemin vijfde en mag dus niet vergeten worden in het NK-geweld. Spies is een echte outsider die kan profiteren van andermans fouten. In Halle doemde Gert Visser ineens op en dat kwam voor velen als een verrassing, niet in de laatste plaats ook voor hem zelf. Visser heeft een winter lang de tijd gehad om zijn PML-concept verder uit te diepen en op de zandbanen in 2019 moet hij sterk voor de dag kunnen komen.

Wie een minder voorseizoen kende was Rene Hofstra. De Friese coureur blies in een van zijn eerste wedstrijden de krachtbron op en stond daarna de gehele voorbereiding aan de kant. In het eigen Gersloot gaat Hofstra weer een gooi doen naar dagsucces, wat hem een mooie start van de NK-campagna kan bezorgen. Tot slot: Jari Kroon. De coureur uit Nederhorst den Berg kende een goede voorbereiding met een Klasse 7-overwinning in Baarle-Hertog, sloot de NK-selectiewedstrijden af met de meeste punten in de Sprint 1600 en heeft met motorbouwer Duxe een goede partij achter zich. Kroon boekte afgelopen winter progressie en het is nu tijd om te oogsten voor de jongeling.

Op de deelnemerslijststaan verder nog wel wat opvallende namen. Lars van Kuringe komt in de juniorklasse uit, maar rijdt ook in de Sprintklasse 1600. Dylan Gerrits is nieuw overgekomen uit de juniorklasse en ook Niels Hurkmans gaat zijn NK-debuut maken. Het startveld van dertig coureurs zit ook in 2019 weer vol potentieel mooie verhalen.

De voorspelling van DeCrozz.nl

Wie wordt Nederlands kampioen in de Sprintklasse 1600?