Preview NK Autocross 2019: Uitkijken naar titanenstrijd in keverklasse

De keverklasse is anno 2019 niet de meest drukbezette klasse van het Eurol NK Autocross, maar het staat buiten kijf dat we dit seizoen gewoon weer getrakteerd gaan worden op een buitengewoon boeiende strijd. DeCrozz.nl bespreekt de verwachte hoofdrolspelers in een voorbeschouwing op het nieuwe NK-seizoen.

Beiden waren in 2018 niet op een fout te betrappen, Ivo Galekop en Jan-Paul Klaster, en dus kwam het op de bloedstollende eindstrijd in Bunnik. Galekop bleef zijn tegenstrever in de laatste ronden van de finale maar nipt voor en pakte zo zijn tweede achtereenvolgende Nederlandse titel. Waar Klaster zich na een paar mindere seizoenen weer aan het front meldde door een paar details aan te passen, werd meteen duidelijk dat Galekop met zijn nieuwe concept goud in handen had. Halverwege het seizoen stelde de Nederlands kampioen dat hij nog maar op 70 procent van het maximale zat met zijn nieuwe wagen.

Hoewel de ruimte tot ontwikkeling in de keverklasse volgens sommigen beperkt is, weten de topcoureurs altijd iets te vinden om meer vermogen uit de krachtbron te halen, de wegligging verder te optimaliseren en misschien nog wel belangrijker: te groeien als coureur. De verborgen ontwikkelingsstrijd zal onverminderd hard door zijn gegaan de afgelopen winter en pas in Gersloot krijgen we alle toprijders voor het eerst samen aan de start en wordt duidelijk hoe de verhoudingen dit seizoen zullen zijn. Valt er dan wel iets voor te beschouwen? Zeker wel.

Op basis van voorgaande jaren en de activiteiten in de afgelopen winterperiode mag duidelijk zijn dat Galekop en Klaster dit seizoen gewoon weer de topfavorieten voor de titel zijn. Galekop won geen enkele race, maar had aan het einde van de dit wel drie punten meer dan Klaster. Dit verschil zat vooral in het aantal bonuspunten dat Galekop pakte, twintig ten opzichte van de vijftien die Klaster verzamelde. In die zin ligt daar nog ruimte voor Klaster. Normaal gesproken zijn deze twee rijders in 2019 gewoon weer de te kloppen coureurs in de keverklasse.

Daarachter is wel het een en ander veranderd. Pedro Cokelaere, vorig jaar nog goed voor twee overwinningen, is er in 2019 niet meer bij. Eelco Kruis heeft zijn huiswerk de afgelopen winter weer gedaan en tijdens de wedstrijd in Langeveen bleek hij de snelheid alweer goed te pakken te hebben. Kruis heeft de voorgaande jaren bewezen te beschikken over de snelheid, maar de resultaten waren te wispelturig om voor een Nederlandse titel in aanmerking te komen. In het eigen Gersloot krijgt Kruis de kans zijn seizoen een kickstart te geven, aan de support zal het daar in ieder geval niet liggen.

Rik Pasman zette zijn sterke vorm uit het seizoen 2017 door in het afgelopen seizoen, maar technische problemen zorgden er wel voor dat hij al vroeg in het kampioenschap achter de feiten aan holde. Pasman werd uiteindelijk nog vierde in het kampioenschap en met iets meer betrouwbaarheid op motorisch vlak moet hij in staat geacht worden weer voor de ereplaatsen mee te doen. Wie dat ook zou moeten kunnen is Peter Timmermans. Na een korte afwezigheid keert de voormalig Nederlands kampioen nu definitief terug in het kampioenschap. Ondanks dat het nog maar moeilijk is om het niveau van Timmermans te peilen, zou het geen verrassing zijn als hij direct weer zijn mannetje staat in deze klasse.

Dan nog twee routiniers die we toch moeten bestempelen met de status ‘outsider’. Arjan Stokkink moest het afgelopen seizoen doen zonder ereplaatsen en die achtste Nederlandse titel is misschien wel ver weg voor de ervaren Stokkink. Toch zal hij zich ook in 2019 weer willen bewijzen in dit sterke startveld. Dat geldt ook voor Marco Raben, die na al die jaren nog altijd geen Nederlandse titel op zijn palmares heeft. Toch mag ook hij nooit vergeten worden, de slimme coureur kan zich zomaar weer vooraan nestelen dit seizoen.

Niels Smal is onze laatste tip voor de Nederlandse titel. Nadat hij in 2017 overtuigend debuteerde, kende Smal in 2018 een teleurstellend seizoen. In Holterhoek bereikte hij het podium, maar verder speelde zijn seizoen zich vooral in de middenmoot af. Smal beschikt over de snelheid, maar zal zich moeten bewijzen dit seizoen. Voor alle genoemde coureurs geldt dat het maken van een fout niet mogelijk is om aan het eind van het seizoen in aanmerking te komen voor de Nederlandse titel.

De voorspelling van DeCrozz.nl

Wie wordt Nederlands kampioen in de Keverklasse?