Terugblik op het eerste seizoen Autocross Masters

Ongeveer een jaar geleden presenteerde de Autocross Masters-organisatie een haar nieuwe agenda voor het seizoen van 2017. Daarin probeerde de mannen, die allen op hun eigen wijze ervaring hebben met de autocross in het gat te springen wat was ontstaan na het wegvallen van de EuroPokal.

De organisatie kwam met zes weekenden in zowel Nederland als België. Daarbij bekende banen zoals Terwolde, maar ook een aantal nieuwe organisaties zoals Venhuizen. Nooit eerder was er een groot crossweekend in Venhuizen gehouden. In eerste instantie zou men ook naar Groningen voor een ronde in het kampioenschap, maar dit kon door organisatorische redenen geen doorgang vinden.

Bij de inschrijving aan het begin van dit seizoen kon de organisatie met tevredenheid vaststellen dat er 200 coureurs ingeschreven hadden. In Kortemark kwamen hiervan 133 auto’s aan de start, inclusief de deelnemers die meerdere klassen reden. Dat aantal ging bij de TACO in Terwolde flink de hoogte in met 370 starters. Ondanks dat het weer tegenzat werd het een prima crossweekend en op datzelfde werd ook gehoopt Venhuizen. Daar bleven coureurs weg, al had dat wellicht ook met de weersomstandigheden te maken. Het weer zat ook in Landen niet mee waar de wedstrijden van zaterdag afgelast werden om de baan te sparen voor zondag toen de omstandigheden beter waren.

De Masters sloten het seizoen af in Wijhe bij de Drentse Autocross Club. Daar kwam 270 auto’s in actie verdeeld over tien klassen waardoor het seizoen waardig afgesloten kon worden.

In Wijhe werden de laatste kampioenscfhapspunten verdeeld. In klasse 1 ging de strijd tussen twee mannen Richard Uenk en Kevin van de Sompele, beiden rijdend in een Toyota MR2. Ondanks een opgelopen zwarte vlag van Uenk kon Van de Sompele onbedreigd naar het kampioenschap rijden. In klasse 3 was het voor de finale van zondag al bekend dat het team van Jeroen van Zon en Seppe Aerts de beste waren. Dat ze in ene klasse heer en meester bleek te zijn, betekende niet dat het in de andere klasse waar ze deelnamen hetzelfde was. Motorische schade gooide voor de heren roet in het eten in klasse 2 en zo was het Richard Zwiep die het kampioenschap pakte.

Bij de crossende talenten in klasse 4, de juniorklasse, was het lang Dylan Gerrits die de beste papieren had, maar in Wijhe zat het niet mee en zo was het Luc van Wijlen die met zijn Swift naar de hoogste trede van het podium mocht. Bij inschrijving en eerste doorkomst was kersvers Nederlands kampioen Ivo Galekop ook kampioen in de keverklasse bij de Autocross Masters en schreef met een grote voorsprong de finale op zijn naam. In klasse 6 was het na vijf wedstrijden te hebben gereden Remon van Rossum, die dit seizoen zijn debuut maakte in de jongste sprintklasse van het kampioenschap.

Klasse 7 was een prooi voor Danny Lauf, hij had vooraf een kleine voorsprong opgebouwd maar wist in de finale te domineren en werd na één volledig seizoen in de sprinter direct kampioen. Halverwege het seiozen heeft hij zich alleen op die ene klasse gefocust en legde hij klasse 8 naast zich neer. In die klasse 8 waren er nog twee titelkandidaten, Sven Prinsen en Gilles de Pauw. Na de wedstrijd in Wijhe was het Belg De Pauw die met een voorsprong van een paar punten de eerste Masters kampioen van klasse 8 werd.  In klasse negen en tien was Moos Kroon, die alle vijf de wedstrijden reed, met riante voorsprong de beste. In de Meister der Meisters kampioenschap moest hij zijn meerdere erkennen in Kevin Uenk.

Met dubbel Autocross Masters-kampioen Kroon en met bestuurslid Matthijs Bosklopper kijken we terug op de actie in het nieuwe kampioenschap van afgelopen seizoen.