Vijf vragen en antwoorden over het EK Autocross 2021 in Nederland

De eerste stappen zijn gezet om het FIA EK Autocross in 2021 naar Nederland te halen. De LAT’77 heeft verschillende commissies opgericht en voert gesprekken met de KNAF en FIA om de wedstrijd daadwerkelijk te realiseren. Er is nog een lange weg te gaan voordat alles van de grond komt. DeCrozz.nl geeft antwoord op vijf belangrijke vragen rond het EK Autocross in Nederland.

Wanneer wordt de Nederlandse EK-wedstrijd gehouden?

In de huidige kalender van het FIA EK Autocross is een gat gevallen in de zomerperiode. Hoewel er vanzelfsprekend nog geen definitieve datum geprikt kan worden voor de wedstrijd, gaat de voorkeur op dit moment uit naar augustus. Dit zou dan in de weken voorafgaand aan de wedstrijden in St. Igny de Vers en Maggiora plaats moeten vinden. Dit wordt ook gedaan om een zo logisch mogelijke reisroute samen te stellen voor de deelnemers.

Een potentiële EK-wedstrijd wordt bovendien niet eenmalig gehouden. Bij het sluiten van een deal met de FIA wordt het EK Autocross in principe voor vier jaar naar Nederland gehaald. Wanneer het EK Autocross in 2021 naar Nederland komt, is in principe duidelijk dat men de Nederlandse ronde tenminste vier jaar gaat organiseren. Na die periode wordt gekeken of er een nieuw contract gesloten wordt.

Wat is er nodig voor het EK Autocross in 2021 naar Nederland komt?

Hoewel er tijdens de informatieavond enkele bemoedigende signalen naar buiten kwamen, werd ook duidelijk dat dit slechts het beginpunt is. Het is nog allesbehalve zeker dat het EK Autocross in 2021 daadwerkelijk naar Nederland komt. Voor het organiseren van een dergelijke wedstrijd is een groot budget nodig en de organisatie wil dit door middel van sponsoring bij elkaar krijgen. BoveBelangstellenden kunnen via de website van het FIA EK Autocross in Nederland contact opnemen.

Wat is de rol van de KNAF in de komst van het EK Autocross naar Nederland?

De Nederlandse autosportfederatie KNAF heeft eerder de ambitie uitgesproken het EK Autocross binnen onafzienbare tijd naar Nederland te halen. De commissie van LAT’77 gaf tijdens de informatiebijeenkomst opheldering over de rol van de KNAF. Als Nederlandse autosportfederatie onderhoudt de KNAF vanzelfsprekend nauwe contacten met de FIA en vertegenwoordigers hebben toegezegd dat ze een rol willen spelen in de communicatie tussen de Nederlandse organisatie LAT’77 en de FIA. De organisatie van het EK Autocross benadrukte dat het alleen realiseren van het EK niet mogelijk is, vanuit meerdere hoeken is medewerking inmiddels toegezegd.

Hoe heeft de FIA gereageerd op het voorstel van de baan?

Tijdens de informatiebijeenkomst van vrijdagavond werd de baan voor het eerst aan het ‘grote publiek’ getoond. Het concept is bovendien uitgemeten op het terrein zelf en heeft een lengte van zo’n 970 meter, een redelijk gangbare lengte in EK-termen. Op een vraag van DeCrozz.nl werd duidelijk dat de FIA het voorstel voor de baan nog niet gezien heeft, maar dat de LAT’77 het huidige concept nu in wil dienen bij de mondiale autosportbond.

Welke gastklasse wil de organisatie toevoegen tijdens het EK Autocross?

Naast de vaste EK-klassen heeft de Nederlandse organisatie ook de mogelijkheid om een gastklasse uit te nodigen. Men verklaarde vrijdagavond in Kotten dat de keuze op dit moment gevallen is op de keverklasse: “We denken dat dit een typisch Nederlandse klasse is, die interessant is voor de internationale bezoeker”, aldus de organisatie. “Het is bovendien een mooie kans te laten zien hoe snel deze klasse is.”

Ook werd duidelijk dat de lokale organisatie een stem heeft in welke klassen naar Toldijk gehaald worden. Vanaf 2020 worden de Crossbuggy’s en Touring AX-rijders afwisselend uitgenodigd tijdens EK-wedstrijden, maar men heeft zich in Toldijk voorgenomen om beide klassen naar Nederland te halen. Met de toevoeging van een gastklasse zouden er in Toldijk dus in totaal zes klassen aan het vertrek kunnen staan.

Na afloop sprak DeCrozz.nl met Edwin Hafkamp van de organisatie, hij lichtte de plannen toe: