Voorbeschouwing NK Autocross 2017: Toerwagenklasse

Betrouwbaarheid is ook in 2017 het toverwoord in de toerwagenklasse. Vorig jaar had Ton van Leeuwen dat goed voor elkaar en hij gaat op voor een vijfde titel in zijn carrière, maar ook de concurrentie heeft de afgelopen winter niet stilgezeten.

Met gebalde vuist kwam Ton van Leeuwen vorig jaar in Hieslum uit zijn Mitsubishi EVO. Hij pakte voor de vierde keer de nationale titel, ondanks hachelijke momenten in de finale. We spraken Van Leeuwen eind vorig jaar voor het NK Autocross Jaarboek 2016 over de ontknoping in Hieslum en hij vatte het nog eens goed samen. “Mijn doel was om lekker te rijden en niet alles op alles te zetten. Het enige wat roet in het eten kon gooien was, dat de auto kapot ging.” En dat is exact wat er gebeurde in de finale. Van Leeuwen beschrijft het uitvoerig: ,,Het licht ging uit, ik rolde weg in de eerste versnelling maar op het moment dat ik schakelde naar de tweede had ik geen aandrijving meer. Ik viel stil en dacht bij mezelf: ‘Hoe is het in vredesnaam mogelijk? Waarom gebeurt dit? Waarom gebeurt dit nu?’ Ik wist dat het de versnellingsbak was dus probeerde ik de derde versnelling. Ik moest rommelen met de koppeling om op gang te komen en zag dat de eerste coureurs de eerste bocht al in doken. Toen ik eenmaal gang had, was het wel anders. Ik moest trappen voor mijn leven.” Dat Van Leeuwen komend seizoen weer tot één van de kanshebbers behoort is een feit en de man uit Harmelen zal dan ook zeker voor zijn vijfde titel gaan.

De winnaar van de eerdergenoemde finale in Hieslum was Robbert Beelen, die zijn Audi flink de sporen gaf en wist te finishen. De betrouwbaarheid speelde Beelen nog al eens parten in het afgelopen jaar. Met 35 manche overwinningen op zak, verreweg de meeste van alle NK-deelnemers, kun je toch zeggen dat hij kans maakt op de titel, maar dan moet de finish wel gehaald worden. Als alles voor de man uit Welsum op z’n plek valt, heeft hij een goede kans.

Deze mannen moeten uiteraard rekening houden met de kampioenen van 2014 en 2015, de gebroeders Breederland. De mannen bundelen dit seizoen de krachten en komen in equipe aan de start. Zo kan de focus ook op andere dingen worden gelegd dan alleen autocross, is de verklaring van het team uit Zuidland.  Twee weken kwamen de Breederlands in actie tijdens de cross in Velddriel. Erwin rijdt het hele weekend in de voor hem onbekende wagen van Peter en sluit winnend af. “Op de langere en zwaardere banen rijden we met de Suzuki Baleno van Peter, maar op de kortere banen is de Swift beter en zullen we die inzetten”, zei Erwin tegenover Race2Fast.

Met twee derde plaatsen is Maik Knoefmann een echte outsider voor de titel in 2017. De nummer vier van het afgelopen seizoen is niet de snelste, maar grijpt op belangrijke momenten wel de punten waar anderen ze laten liggen. Wat te denken van de kansen van Ford rijder Richard Kools? Kools kende veel problemen in de eerste deel van het seizoen maar liet toch van zich horen in de slotfase van 2016. Kools verzette veel werk om de betrouwbaarheid te verbeteren en aan zijn onuitputtelijke motivatie ligt het niet.

Na een veelbelovend begin in Albergen had Eric van der Valk in de resterende wedstrijd van het seizoen meer pech dan geluk. Het team verzette afgelopen winter veel werk door de Clio opnieuw op te bouwen en dat toont aan dat ze niet bij de pakken neer zitten. Op de Facebookpagina laat het team weten dat zij op de goede weg zijn: “De Clio heeft wat kleine updates gekregen deze winter bij een bekende Duitse expert…We zijn er bijna klaar voor, Pieterzijl een baan waar Eric ongelooflijk graag rijdt… De Clio trouwens ook!!”

Het zou voor de klasse goed zijn als we dit jaar ook horen van de mannen daar achter. Zoals Jarno Niks, de nummer negen van afgelopen jaar. Dat André de Bruyn meer geluk heeft en dat de Golf van de gebroeders Nijhuis gaat knallen.

Ook in de toerwagenklasse starten dit seizoen een aantal nieuwkomers. Onder andere Bert Jan Hoepel, Nederlands kampioen Divisie V in 2013, komt dit jaar aan de start. Het team was oorspronkelijk van plan vorig jaar aan de start te komen, maar toen paste niet alles op de plaats. Kees Damen maakt de overstap uit de Divisie V en Sprintklasse 1600 naar de toerwagenklasse. Wat kunnen we van de equipe Seppe van Aerts  en Jeroen van Zon verwachten? Is de meervoudig EuroPokal kampioen en de bandenman uit het zuiden van ons land klaar om ook de nationale titel te pakken?

Rob van Kuringe keert terug dit seizoen met de Skoda. Gaat hij opnieuw voor de titel of kijkt hij meer uit naar de prestaties van zoon Lars bij de junioren? Tussen de EK’s door probeert Adriaan Boele met een andere motor en versnellingsbak in de Skoda Fabia weer meters maken op de banen van Nederland en zien we hopelijk we ook Willem Oldenziel. De Groninger stond afgelopen jaar op de reservelijst en kwam nauwelijks in actie met de Suzuki.

Ook in 2017 moet er weer gebruik gemaakt worden van een wachtlijst. Vier deelnemers zijn afhankelijk van andere deelnemers of zij mogen starten in het NK: Bert Hesselink, equipe Gerwin Dimmendaal en Eddy Zielman, Henry Arkes en Jan van Noort.

De verwachting van de Crozz-redactie:
⭐⭐⭐⭐⭐: Ton van Leeuwen
⭐⭐⭐⭐: Peter Breederland / Erwin Breederland, Richard Kools
⭐⭐⭐: Robert Beelen, Jarno Niks,
⭐⭐: Maik Knoefmann, Eric van der Valk, Andre de Bruyn
⭐: Seppe van Aerts / Jeroen van Zon

Lees ook de andere voorbeschouwingen op het NK Autocross