Vos laat zich niet uit veld slaan na ontgoocheling in Gersloot

De ontgoocheling was groot toen Marijn Vos enkele weken geleden vanuit leidende positie uitviel in de finale van de juniorklasse tijdens de eerste ronde van het Eurol NK Autocross in Gersloot. Toch waren de prestaties opvallend. DeCrozz.nl sprak hem.

Het was toch al een wisselvallige dag voor Vos in Gersloot. In de eerste manche kreeg hij zijn auto niet meer aan de praat toen hij op het startveld stond, de tweede manche won hij en het probleem leek verholpen. De opdracht was vervolgens duidelijk in de derde manche: Hard rijden, heel houden en binnen brengen. Met een tweede plaats wist hij zich nog als elfde voor de finale te plaatsen.

Daarin koos hij voor de buitenste startplek op de laatste rij. Een tactische keuze, die bijzonder goed uitpakte. Al in de eerste bocht bevond de coureur zich in de top van het veld. Vos pakte een voorsprong en er leek geen vuiltje aan de lucht. Tot een rode vlag roet in het eten gooide. De voorsprong was als sneeuw voor de zon verdwenen, maar ook na de herstart vertrok Vos goed. Twee ronden voor het einde sloeg het noodlot echter toe. De auto sloeg af en hij moest het strijdtoneel noodgedwongen verlaten.

“Deze komt aan hoor”, vertelde Vos direct na de race. Hij vervolgde later: “Het was eigenlijk wel een mooie eerste NK, de nasmaak is alleen heel zuur.” Toch laat de rijder zich niet uit het veld slaan door een tegenslag: “Ik ben alleen maar meer gemotiveerd en ga tijdens de volgende wedstrijd m’n best weer doen.”

De ingrediënten voor een goede klassering dit seizoen zijn zeker aanwezig voor Vos. De oude auto van Ricardo Otto werd overgenomen, een versterking op de beide ondergronden in het NK. “De Peugeot lijkt in het zand iets sterker te zijn dan bijvoorbeeld de Swiftjes”, zegt Vos, die vooral op het gebied van gewicht een voordeel heeft. De concurrentie is echter sterk: “De broertjes Bartels konden goed meekomen in het veld, maar ook Lars van Kuringe [winnaar in Gersloot], Lars de Kruif en Mike Uenk, vorig jaar tweede in het NK, zijn sterke rijders.”

Hij vervolgt: “We hebben een goed voorseizoen gedraaid, de eerste Autocross Masters in Baarle-Hertog hebben we gewonnen. Dat hadden we nooit verwacht. Ik ben nu rustiger in m’n hoofd geworden en ik ben benieuwd wat ik in m’n laatste seizoen kan laten zien.” Nu is het doel om Nederlands kampioen te worden: “Je rijdt altijd een kampioenschap om te winnen, anders kun je misschien beter niet meedoen. Met nog vijf wedstrijden is er nog niets verloren”, besluit de coureur.