Wat je moet weten over de inschrijving voor het NK Autocross 2019

Komende woensdag 13 februari start om klokslag 9.00 uur de inschrijving voor het Eurol NK Autocross 2019. Deelnemers die graag uit willen komen in de Divisie V mogen zich dan als eerste inschrijven. We hebben op een rij gezet wat je moet weten over in de inschrijfperiode.

Naar aanleiding van de serverproblemen van een jaar geleden heeft de SONAK in samenwerking met de KNAF besloten om de start van de inschrijving te verdelen over de gehele dag. In het onderstaande schema staan de begintijden van alle klassen op een rij.

Nieuw is dit jaar dat er in iedere klasse maximaal dertig deelnemers aan de start kunnen staan, met uitzondering van de nieuwe juniorbuggy-klasse. De registratieperiode voor het nieuwe NK sluit om middernacht op dinsdag 19 februari, 23:59 uur.

Starttijden NK-registratie 2019:

Geplaatste rijders

De plaatsingsregels van afgelopen seizoen blijven ook in de zeven klassen van 2019 van kracht. Het komt er in het kort op neer dat de nummer 1 tot en met 10 uit het eindklassement van het NK Autocross 2018 automatisch geplaatst zijn voor dezelfde klasse in 2019. De nummers 1 tot en met 3 uit een kampioenschap zijn ook automatisch geplaatst als ze overstappen naar een andere klasse.

Juniorbuggy’s

Nieuw is de toevoeging van de Juniorbuggy’s aan het programma van het NK Autocross in 2019. Het maximaal aantal deelnemers dat mag starten op de NK-wedstrijden is 24. Deze klasse rijdt net als alle andere categorieën drie manches en een finale. De beste twaalf rijders over de gehele dag zullen zich voor die eindstrijd plaatsen. De top-acht uit de Dutch Juniorbuggy Cup 2018 is direct geplaatst voor het NK Autocross. Dit geldt alleen bij registratie voor de Juniorbuggy’s.

Deze nieuwe klasse is in ieder geval de komende twee seizoenen te zien in het NK Autocross. De BSAC en SONAK evalueren de klasse halverwege het seizoen 2020. Dan wordt ook bekeken of deze klasse in de toekomst onderdeel uit blijft maken van het NK.

Selectiewedstrijden

Het totaal aantal klassen komt door het toevoegen van de Juniorbuggy’s op acht. In de andere zeven klassen is het maximale aantal deelnemers vastgesteld op dertig per NK-wedstrijd. Dit betekent dat er aanzienlijk minder rijders kunnen rijden in de drie populairste klassen: De Divisie V, Sprintklasse 1600 en Sprintklasse 2000. De kans is in dat geval groot dat er selectiewedstrijden verreden moeten worden om het definitieve startveld te bepalen. In het voorseizoen zijn twee wedstrijddata en een reservedatum gepland voor de selectiewedstrijden. In de basis is de opzet ten opzichte van andere jaren niet veranderd. Alle coureurs rijden op een wedstrijddag drie manches met maximaal twaalf starters per serie.

Nieuw is dat er een finale toegevoegd wordt aan het programma. In deze finale mogen alleen de beste twaalf rijders na de drie verreden manches van die dag van start gaan. De top-drie aan het eind van die finale plaatst zich direct voor het NK Autocross. Deze deelnemers hoeven zodoende niet meer in actie te komen tijdens de volgende selectiewedstrijd.

De verdere opzet voor de selectiewedstrijden wijkt niet af van het reglement dat de afgelopen jaren gehanteerd werd. Het is ook mogelijk dat er in de andere vijf klassen selectiewedstrijden verreden moeten worden.

Veiligheid

Ook op het gebied van veiligheid veranderen een aantal zaken met ingang van 2019. Hoewel het niveau in het NK Autocross wat betreft de veiligheid al redelijk hoog ligt, is besloten een aantal eisen verder aan te scherpen. Zo wordt er meer gelet op persoonlijke bescherming. Tijdens een inventarisatie in het afgelopen jaar bleek dat 40 procent van de rijders reeds met een FHR-systeem (Ook wel HANS-systeem genoemd) rijdt. Het BSAC heeft besloten dat een dergelijk systeem vanaf komend seizoen verplicht is voor alle rijders in het NK Autocross.

Lees ook

Brandstofpomp

Een ander risico in de sport is brandgevaar bij de verschillende wagens. Dit is in de afgelopen seizoenen meermaals voorgekomen. Het is lastig om risico op brand volledig te voorkomen, maar wel is besloten dat de brandstoftoevoer moet stoppen op het moment dat de auto niet meer draait. Het BSAC heeft daarom gesteld dat alle brandstofpompen enkel brandstof toe mogen voeren tijdens het startproces van de wagen of wanneer de motor loopt.

Cilinderinhoud

Vanwege het nieuwe maximaal aantal deelnemers per klasse kan het voorkomen dat coureurs zich proberen te plaatsen voor een andere klasse dan waar hun auto oorspronkelijk voor gebouwd is. Om de klasse puur en afzonderlijk te houden heeft de BSAC in overleg met de SONAK besloten de volgende wijzigingen toe te brengen aan de reglementen voor de volgende klassen:

  • Divisie V: Voor deelname aan het NK-Autocross geldt dat de cilinderinhoud in totaal niet minder mag zijn dan 1350cc.
  • Toerwagenklasse: Voor deelname aan het NK Autocross geldt, als de cilinderinhoud niet meer dan 2100cc bedraagt het voertuig voorzien moet zijn van vierwielaandrijving.
  • Sprintklasse 1600: Voor deelname aan het NK-Autocross geldt dat de cilinderinhoud in totaal niet minder mag zijn dan 750cc.
  • Sprintklasse 2000: Voor deelname aan het NK-Autocross geldt dat de cilinderinhoud in totaal niet minder mag zijn dan 1650cc.
  • Superklasse: Voor deelname aan het NK Autocross geldt, als de cilinderinhoud niet meer dan 2100cc bedraagt het voertuig voorzien moet zijn van vierwielaandrijving.

Brandwerende kleding

Tot en met 31 december 2019 is men op regionaal-/clubniveau verplicht een overall met minimaal aantoonbaar de norm EN 531 of Proban met vermelding van EN 531 of Nomex II of III te gebruiken.

Met ingang van 1 januari 2020 is op regionaal-/clubniveau verplicht een dubbellaags overall waarbij iedere laag minimaal aantoonbaar moet voldoen aan de norm EN ISO 11612 & ISO 9151. Of de overall moet voldoen aan de norm Nomex II of III. Tijdens NK-wedstrijden is een goedgekeurde FIA overall standaard 8856-2000 of FIA standaard 8856-2018 verplicht.

De auto waar Gerbert Paus afgelopen seizoen mee aan de start stond in Halle, mag in 2019 alleen weer meedoen als hij er een vierwielaangedreven wagen van maakt.