Gebroeders Van Wijlen: ‘Waar anderen op de rem gaan, gaan wij nog even door’

Naar aanleiding van de winst van Luc van Wijlen in Rosmalen, tijdens het Nederlands Kampioenschap plaatsen wij het interview wat Kim Verouden met de gebroeders van Wijlen maakte. Dit interview werd eerder gepubliceerd in editie 53 van Crozz Magazine.

 

De gebroeders Van Wijlen beginnen hun crosscarrière op de motor maar al snel worden deze ingeruild voor een Suzuki Swift. Het spreekwoordelijke hek is dan ook snel van de dam. Op het NK van Holterhoek halen de broers een één-tweetje en proberen nu naar de top te kruipen.

Als kleine jongetjes gingen Marc en Luc al mee met papa naar de NK en Europokal wedstrijden. Het is hen met de paplepel ingegoten. “Pap begon al op zijn zeventiende met autocrossen in de standaardklasse. Later kocht hij een verlaagde kever en was actief in de sprint 1600”, vertelt Marc. Hij was 6 jaar oud toen hij stond te springen om op de quad wat rondjes te rijden op de motorcrossbaan. “Toen was het hek van de dam”, vertelt moeder Liesbeth van Wijlen. Toen ook Luc oud genoeg was en beide heren op een crossmotor gingen rijden had papa Van Wijlen geen tijd meer voor zijn sprinter en zette dit project tijdelijk stil. Zonder horten en stoten ging het niet in het motorcrossen, zo weet Luc: “Ik heb verschillende blessures gehad aan mijn schouder waardoor de dokter adviseerde te stoppen met motorcrossen.”

vWijlen_0588

Enkele blauwe plekken en een paar hersenschuddingen later was Marc oud genoeg voor de juniorklasse: “Het autocrossen was nog niet vergeten, ik heb de hele winter gezeurd en uiteindelijk stond ik in april aan de start in de juniorklasse.” Motorcrossen mocht Luc niet meer, autocrossen bleek het perfecte alternatief. In de winter kwamen er twee crossauto’s bij de familie Van Wijlen in de schuur. Er werd gekozen voor een Suzuki Swift voor Marc en een MK 1 voor Luc, want Swift-fans zijn het zeker. “We proberen alles wat er aan de auto’s moet gebeuren thuis te doen. Zo hebben we hier af en toe zelfs onze eigen spuiterij. Wat zeilen ophangen, water op de vloer en spuiten maar.”

Samen werden er wedstrijden gereden bij de EZHACO. Luc: “Ik was nog niet oud genoeg om ook KNAF te mogen rijden dus reed Marc en ik moest kijken.” Alsof dat nog niet genoeg was, werd er ook nog fanatiek gemotorcrost. Marc: “Aan het eind van het jaar moest ik echt kiezen. Maar deze keuze was snel gemaakt.” Het jaar daarna mochten ze beide KNAF rijden. Maar omdat Marc al een jaar KNAF gereden had mocht hij ook meedoen aan het Eurol/Veka NK autocross. En zo kwam er weer een nieuwe Swift in de schuur te staan bij familie Van Wijlen. “Mijn eerste seizoen op het NK ging redelijk. Ik werd negende algemeen en ik was tevreden.”

‘Ik heb de hele winter gezeurd en uiteindelijk stond ik in april aan de start in de juniorklasse’

In 2014 was het eindelijk zover dat beide broers mochten verschijnen op het NK. “Er kwam een nieuwe auto voor Luc maar natuurlijk hebben we bij mij wel wat dingen vernieuwd. Maar voor het seizoen wat erop volgde moest er toch ook een nieuwe auto komen voor mij.” Een druk programma hebben de broers. In 2015 kiezen ze om het NK, Europokals en de wedstrijden bij ACC Geffen te rijden. “Tja, en dan is het af en toe keuzes maken voor ze.” aldus Liesbeth van Wijlen.

Er moest druk gesleuteld worden om de auto’s paraat te krijgen voor de eerste wedstrijden. Zo werd de eerste Europokal wedstrijd overgeslagen omdat de mannen nog erg druk waren voor het NK. In Terwolde werd er wel gereden en met succes volgens Luc: “We hadden beide een succes weekend in Terwolde. Ik werd op zondag derde en Marc op zaterdag.”

vWijlen_0006

De eerste wedstrijd van het Eurol/Veka NK werd gehouden in Pieterzijl. Luc: “Wat een rotweer vlak voor onze finale. Ik mocht op 4 starten en toen ik in de voorstart stond hielden ze pauze. Ik ben toch nog terug gegaan om er andere banden op te leggen, en gelukkig met succes.” Luc mocht deze eerste wedstrijd afsluiten met een vierde plek voor broer Marc die wat pech had in de eerste bocht. Hij spinde en kon uiteindelijk nog terugkomen naar een achtste plek. De tweede ronde in Zuidwolde liep niet zo lekker voor de jongste van het stel. “In de eerste manche ging mijn bak kapot, maar ik moest rijden om bij te blijven.” De finale werd net niet gehaald en Luc eindigde op een 16e plek. Voor Marc waren er problemen met de remmen maar hij bereikte de finale en met nog steeds wat problemen werd hij achtste. “In Zuidwolde werd er gecontroleerd op de bumpers. Ook mijn bumper moest eraf en samen met zeven anderen moest ik tekenen omdat deze niet goed was. Toen ik terug kwam bij onze bus feliciteerde ik Luc met zijn achtste plek. Hij begreep er natuurlijk niks van, maar doordat er acht bumpers afgekeurd werden schoof Luc een heel stuk naar voren in de uitslag.”

Meer geluk was er voor Marc in Holterhoek. “Klei is meer ons ding, maar door het weer wilden we beide eigenlijk niet meer rijden. We zijn toch weer gestart en in de derde manche ging het goed.” Beide heren stonden dan ook in de finale. Marc zat vrijwel meteen in de kop van de wedstrijd. Hij wist Van Rossum buitenom voorbij te steken en de leiding te nemen. “Ik rij zonder spiegel dus ik zag pas later op het filmpje wat een voorsprong ik had.” Ondertussen moest broer Luc van positie elf komen. Maar ook Luc wist heel wat wagens buitenom voorbij te steken. Maar wat is nou hun geheim? “Het laat remmen, dat hebben we van pap. Waar anderen al op de rem gaan, gaan wij nog net even door.” De broers Van Wijlen gooien het hier op een een-tweetje. Luc, die tot de derde plaats kon rijden, schoof nog een plekje naar voren doordat de nummer 2 gediskwalificeerd werd. “Ik had geluk dat ik nog een plek naar voor schoof, na deze wedstrijd stond ik tweede samen met Kovac in het klassement. Iedereen is bij ons aan elkaar gewaagd, dat maakt het ook leuk. De eerste tien zouden nog kampioen kunnen worden.”

“Klei is meer ons ding, maar door het weer wilden we beide eigenlijk niet meer rijden.”

Marc hier in actie tijdens de Nederlands Kampioenschap wedstrijd in Holterhoek van 2015, deze werd met een eerste plaats afgesloten.

Marc in actie tijdens de NK Holterhoek in 2015, deze wordt met een eerste plaats afgesloten.

Luc in actie in Lochem tijdens het Nederlands Kampioenschap.

Luc in actie in Lochem tijdens het Nederlands Kampioenschap.

Nu Luc tweede en Marc vijfde stonden in het kampioenschap werd er natuurlijk erg uitgekeken naar de volgende ronde van het NK. Maar alsof het allemaal nog niet spannend genoeg was, werd Marc ook nog eens ziek vlak voor de wedstrijd in Lochem. “Het was onze baan maar het ging niet, vlak voor de finale werd ik ziek. Ik heb toch gereden en werd nog zevende.” Ook voor Luc ging het niet van een leien dakje. Hij stond aan de start voor de finale met een kapotte auto. De olie spoot er aan alle kanten uit en of dat nog niet genoeg was ging in de laatste twee rondes ook nog zijn bak kapot. “Ik heb de auto pas gestart toen het eerste stoplicht aanging. We hebben hem volgegooid met olie en ik hoopte dat ik de finish kon halen. Toen dus ook mijn bak kapot ging moest ik verder in de derde versnelling en op drie cilinders.” Luc haalde de finish en werd twaalfde.

Nu het seizoen nog lang niet afgelopen is, wordt er toch al stiekem naar het komende seizoen gekeken. Luc: “Pap heeft een nieuw frame van een EK buggy gekocht waar hij volgend jaar weer Europokal mee wil gaan rijden.” Maar niet alleen papa Van Wijlen kijkt naar de toekomst, ook Marc die in zijn laatste jaar bij de jeugd zit zal plannen moeten maken. Marc: “Pap zei: ‘Als je slaagt voor school krijg je een sprinter dus ik ben geslaagd.’ Wat ik nou echt volgend jaar ga doen moet ik nog even over nadenken. Voor Luc wordt er in ieder geval een nieuwe wagen gebouwd.” Maar het is nog lang niet zover. Eerst komen er nog twee rondes van het NK die verreden worden in Haarle en Baarle-Nassau, de broers kijken met enig realisme naar deze wedstrijden: “Helaas zijn dit zandbanen en dat ligt ons niet zo.” Met een derde plaats voor Luc en een zevende voor Marc in het klassement kan er nog van alles gebeuren. Op de vraag wie deze broederstrijd gaat winnen antwoorden ze beide: “We zijn aan elkaar gewaagd.”

Aan het einde van het seizoen van 2015 is Marc negende geworden en Luc rijdt dit jaar met 506 rond, dus een keurige zesde plaats in 2015. Inmiddels zijn de eerste twee NK wedstrijden van dit seizoen al geweest en is Luc in Rosmalen met de grootste beker naar huis gegaan. In Albergen kan de jongste Van Wijlen niets meedingen voor de prijzen. De 345 is de sprinter van Marc van Wijlen die sinds dit seizoen uitkomt in de Sprintklasse 1600. Hij moet nog wennen aan de wagen en de concurrentie en probeert de A-finale te bereiken.

Luc wist in Rosmalen, tijdens de tweede wedstrijd van het NK 2016 als eerste worden afgevlagd.

Luc wordt in Rosmalen, tijdens de tweede NK van 2016, als eerste afgevlagd.

De situatie is nu zo in 2016 dat Marc is overgestapt naar de sprint 1600cc klasse. Hij probeert hier in Albergen het zand te trotseren..

In 2016 debuteert Marc in de sprintklasse 1600. Hij probeert hier in Albergen het zand te trotseren.